Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA,_10 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41940

Title: Sobre el mito del amor romántico. Amores cinematográficos y educación
Other Titles: About Romantic Love Myth. Movie’s romance and education
Authors: Pascual Fernández, Alicia
Issue Date: Mar-2016
Abstract: En este trabajo se analiza la conceptualización teórica, social y afectiva del amor en la cultura occidental. Una construcción social y cultural que ha influido en la educación y vida de las mujeres a lo largo de la historia. La idea occidental del “amor romántico” ha servido a los distintos poderes para perpetuar un sistema social patriarcal que promueve la desigualdad entre hombres y mujeres. Unas formas de amar que se aprenden desde los núcleos familiares, grupos de pares y productos culturales. Así, analizamos el mito del amor romántico patriarcal desde textos y lecturas feministas para comprender el porqué de su origen y, en especial, su continuidad en el presente. El amor romántico es uno de los ejes temáticos centrales de muchos productos culturales, desde la literatura al cine, generando discursos con gran impacto en la construcción de la subjetividad e identidad de las personas. Siendo la adolescencia una época difícil en la que los grupos de pares y la presión social tienen gran impacto en la construcción de la identidad, dentro de la Educación sexual y afectiva, el cine se puede convertir en un aliado. Un aliado en la formación de unos estudiantes más libres y críticos.
The aim of this work is to analyse the theoretical, social and emotional conceptualization of love in western culture, a social and cultural construction which has affected women’s education and their way of life throughout history. The western idea of “romantic love” has been useful for power structures in order to perpetuate a patriarchal social system that promotes inequality between men and woman. Such ways of love are learned from the family nucleus, friends and cultural products. We analyse the myth of romantic and patriarchal love from texts and feminist lectures with the aim of understanding its origin and continuation in the present. Romantic love is one of the most universal topics in cultural products, from literature to films, generating speeches with such a high impact on the subjectivity and identity construction. During the difficult period of adolescence, peers and social pressure are strong determinants in the development of identity construction. Therefore, talking about Sexual and Affective Education, film analysis can became an interesting tool when aiming at educating free and critical students.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Amor romántico
Cine
Igualdad
Feminismo
Educación
Adolescencia
Romantic love
Cinema
Equaility
Feminism
Education
Adolescence
URI: http://hdl.handle.net/10481/41940
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Pascual Fernández, A. Sobre el mito del amor romántico. Amores cinematográficos y educación. DEDiCA, 10: 63-78 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/41940]
Appears in Collections:DEDiCA,_10 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
PascualFernandez_AmorCine.pdf106.96 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada