Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA,_10 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41938

Title: Diseño y validación de un cuestionario para conocer la opinión del alumnado de secundaria sobre la música festera y sus aplicaciones en el aula
Other Titles: Design and validation of a questionnaire to know the views of students of Secondary Education about Festera Music (Música Festera) and his applications in the classroom
Authors: Botella Nicolás, Ana María
Ramos Ahijado, Sonsoles
Issue Date: Mar-2016
Abstract: El objetivo del presente estudio es presentar el diseño y la validación de un cuestionario para conocer la opinión del alumnado de enseñanza secundaria de Torrellano (Alicante) sobre la Música Festera y sus posibilidades de aplicación en el aula de secundaria. La población de referencia está formada por 597 alumnos de música distribuidos en cuatro cursos de enseñanza secundaria (1º, 2º, 3º y 4º). Si trabajamos con un nivel de confianza del 95% y un margen de error del 5%, el tamaño que precisa la muestra de los alumnos para ser representativa de la población de referencia es de 234. El cuestionario fue enviado a toda la población y la muestra generadora de datos resultó ser de 484. La primera versión del cuestionario fue validada por profesionales expertos del ámbito universitario especializados en evaluación de programas, que fue modificada después, teniendo en cuenta sus aportaciones y sugerencias. Los criterios básicos que se han tenido en cuenta en su elaboración han sido la sencillez, precisión y concreción de los ítems que los componen y la discreción y preservación del anonimato en el manejo de la información recabada. Los resultados obtenidos muestran que el cuestionario es válido y fiable para conocer la percepción y opinión que tiene el alumnado de música de secundaria sobre la Música Festera y sus posibilidades didácticas.
The objective of this study is to present the design and validation of a questionnaire to find out the opinion of students in secondary education of Torrellano (Alicante) on the FesteraMusica (MúsicaFestera) and its possibilities of application in the classroom. The reference population consists of 597 students of music distributed in four academic years of secondary schools (1st, 2nd, 3rd and 4th). If we work with a confidence level of 95 % and an error margin of 5 %, the size that needs the sample of students to be representative of the population of reference is of 234. The questionnaire was sent to the whole population and the sample was of 484. The first version of the questionnaire was validated by expert professionals at the university area, who specialize in evaluation of programs, and which was modified later, according to their contributions and suggestions. The basic criteria for this report are simplicity, accuracy and precision of the items that compose and discretion and preservation of anonymity in the handling of information. The obtained results show that the questionnaire is valid to find out the perception and opinion of students in secondary education on the Festera Music (Música Festera) and its applications in the classroom.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Cuestionarios
Validación
Música
Enseñanza
Educación secundaria
Estudiantes
Questionnaire
Validation
Music
Secondary education
Students
URI: http://hdl.handle.net/10481/41938
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Botella Nicolás, A.M.; Ramos Ahijado, S. Diseño y validación de un cuestionario para conocer la opinión del alumnado de secundaria sobre la música festera y sus aplicaciones en el aula. DEDiCA, 10: 43-52 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/41938]
Appears in Collections:DEDiCA,_10 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
BotellaNicolas_MusicaAula.pdf86.62 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada