Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Grupo: Patrimonio Musical de Andalucía (HUM263) >
HUM263 - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41936

Title: La universalización del flamenco: de músicas mediterránea a música trasnacional
Other Titles: The Universilation of Flamenco. From Mediterranean Music to Transnational Music
Authors: Berlanga, Miguel A.
Issue Date: 2012
Abstract: Desde los años 80 del pasado siglo, la Etnomusicología ha abordado el tema de las músicas mediterráneas, con diversos enfoques, y el flamenco suele incluirse en esta categoría. La mediterraneidad no obstante es una categoría demasiado amplia, y por tanto insuficiente para dar razón de los procesos a través de los cuales el flamenco, especialmente desde el último cuarto del siglo XX, se ha convertido en una de las músicas populares 'de raíz' con mayor aceptación y difusión internacional. Este artículo se centra en el análisis de algunos pasos a través de los cuales el flamenco ha ido históricamente abriéndose a nuevos públicos. Para esto distinguiremos dos tipos de enfoques en el contexto de los estudios sobre músicas mediterráneas: uno servirá para caracterizar el primer flamenco, el cual ya desde el principio nació como música urbana y de raíz (con importantes resonancias folklórico-tradicionales); el otro, más moderno, considera lo mediterráneo como sinónimo de músicas sincréticas y comerciales que han ido asociadas a ciertos procesos de construcción de nuevas identidades culturales. Éste sirve para explicar algunos aspectos de la más reciente popularización del flamenco, indagando en la interacción experimentada a finales del siglo XX entre los códigos expresivos del flamenco y los de las Popular Musics. En la parte central del artículo se propone un elenco de esos elementos centrales de la estética flamenca, los cuales, más allá de la lógica evolución a la que están sometidos -como es propio de todo arte-, estaban ya bastante consolidados como referentes clásicos a finales del siglo XIX. Los llamaremos elementos centrales de la estética flamenca
Since the 1980s, Ethnomusicology has addressed the issue of Mediterranean music with different approaches, and flamenco is usually included in this category. Mediterranean music is however too broad as category, and therefore insufficient to account for the processes through which flamenco, especially since the last quarter of the twentieth century, has become one of the most accepted and disseminated popular music of “roots.” This article focuses on the analysis of some steps through which flamenco has been historically opening to new audiences. For this we distinguish between two types of approaches in the context of studies in Mediterranean music: one will serve to characterize the first flamenco, which from the outset was born as urban music and as music of roots (with significant traditional-folk resonance); the other, more modern, considers the Mediterranean as synonymous of commercial syncretic music and associated with certain processes of construction of new cultural identities. This serves to explain some aspects of the most recent popularization of flamenco, delving into the interaction experienced in the late twentieth century between the expressive codes of flamenco and those of Popular Music. In the central part of this article we propose an index of those core elements of flamenco aesthetics, in which, beyond the logical evolution to which they are subjected -as is characteristic of all art- were already well consolidated as classic references in the late nineteenth century. We will call them the central elements of flamenco aesthetics.
Publisher: Sociedad de Etnomusicología (SIbE)
Keywords: Flamenco
Música
Music
Música transnacional
Transnational music
URI: http://hdl.handle.net/10481/41936
ISSN: 2014-4660
Citation: Berlanga, M.A. La universalización del flamenco: de músicas mediterránea a música trasnacional. Cuadernos de Etnomusicología, 2: 80-100 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/41936]
Appears in Collections:HUM263 - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Flamenco_2.1.pdf242.54 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada