Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Trabajo Social Global - Global Social Work >
Vol 6, Nº 10 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41931

Title: Análisis discursivo de la violencia filioparental: ámbito profesional y familiar
Other Titles: Discourse on child to parent violence: professional and family field
Authors: Somovilla Adame, Eva
Aguilera Ríos, Javier
Berrocal Campano, Raúl
Domínguez de la Rosa, Laura
Issue Date: Jun-2016
Abstract: En este artículo se presentan los resultados de una investigación cuyo objetivo ha sido conocer cómo se está construyendo socialmente el discurso sobre el fenómeno de la violencia filioparental en el ámbito familiar y profesional. Un análisis multifocal va a ayudar a profundizar en la comprensión de esta realidad social, que nos compromete desde el Trabajo Social. Para ello se ha utilizado un método cualitativo, concretamente el Análisis del Discurso desde la propuesta de Potter y Wetherell (1987), a partir de sus conceptos “construcción” y “repertorios interpretativos”. Se han entrevistado a diversos agentes implicados en este tipo de violencia tales como agresor, víctima y diferentes profesionales. Se obtienen tres repertorios interpretativos interrelacionados que contribuyen a la presentación social de este nuevo escenario familiar: “La enseñanza es la obligación de la escuela pero la educación es el privilegio de la familia”, “Despatologizar la violencia es cuestión de límites” y “El cóctel sin valores ni respeto”. Se comprueba que un modelo de educación basado en el aprendizaje significativo y en la empatía se convierte en una herramienta fundamental en la construcción de este fenómeno. Así, se cita la educación basada en valores empáticos como un recurso psicosocial emergente preventivo de la violencia filioparental.
This article presents the results of a research whose aim has been to know how the discourse on the phenomenon of child to parent violence is being built socially, in the family and professional fields. A multifocal analysis will help to delve in understanding of this social reality that implicate us from the Social Work. It has been applied a qualitative method of psychosocial orientation. Specifically, the discourse analysis based on the perspective of Potter & Wetherell (1987) and their concepts “construction” and “interpretative repertoires”. Several agents have been interviewed about this type of violence, such as aggressor, victim and different professionals. This way, three interpretative repertoires have been obtained, which are interrelated: “The teaching is responsibility of the school but the education is the privilege of the family”, “Depathologize the violence is a matter of limits" and “The cocktail without principles nor respect”. It is found that an educational model based on meaningful learning and empathy becomes an essential instrument in the construction of this phenomenon. Thus, an education based on empathetic values should be noted as an emerging psychosocial resource to prevent the violence from sons and daughters against their parents.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: TSG, Vol 6;10
Keywords: Violencia filioparental
Child to parent violence
Trabajo social
Social work
Análisis del discurso
Discourse analysis
Repertorios interpretativos
Interpretative repertoires
Modelo ecológico
Ecological model
URI: http://hdl.handle.net/10481/41931
ISSN: 2013-6757
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Somovilla Adame, E., Aguilera Ríos, J., Berrocal Campano, R., y Domínguez de la Rosa, L. Análisis discursivo de la violencia filioparental: ámbito profesional y familiar. Trabajo Social Global. Revista de Investigaciones en Intervención social, 6 (10): 96-120 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/41931]
Appears in Collections:Vol 6, Nº 10 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
TSG V6_N10_5 Somovilla et al.pdf429.36 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada