Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 9 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41854

Title: Educación permanente enfocada hacia la vejez/ el envejecimiento. Experiencias y reflexiones
Other Titles: Permanent education focused towards old age/aging. Experiences and reflections
Authors: López de Arenosa Díaz, Encarnación
Issue Date: Mar-2016
Abstract: Se trata de una observación reflexionada de la idiosincrasia de los ancianos residentes en el centro con los que compartí una convivencia y extraer unas conclusiones, lejos de lo dogmático, al no pasar de observaciones subjetivas que podrían dar lugar a toma de decisiones de los expertos y no ya en cuanto a la atención a la ancianidad cuando ésta se ha producido –que también– sino anticipando la previsible arribada de esta etapa de la vida. No siempre se entiende el valor de esa frase hecha y repetida de educación permanente y tal carencia se percibe en los vacíos de curiosidad, de actividad mental, en la escasa capacidad para la interacción, carencia de relaciones amistosas con algún grado de profundidad e indiferencia hacia lo colectivo, lo que convierte muchas de esas vidas en un devenir sin expectativas, ilusiones ni esperanzas generadas desde sí mismos, provocando una excesiva dependencia del mundo exterior, especialmente el familiar.
This is a reflection on thoughts about the idiosyncrasy of residents in an old people’s home, with whom I lived, and shows some subjective conclusions which, far from being dogmatic for decision-making by experts, nor for caring for the elderly when this time has arrived, but anticipate the foreseeable arrival of this period in life. The so often repeated phrase “Further education”, is not always valued nor understood, and such lack of understanding is noticed in vacuums of curiosity and mental activity, little capacity of interaction, absence of sound relationships towards the collectivity, thus making many of those lives an evolution without any expectations, dreams nor hopes that may rise from within themselves, and so creating too much dependence on the outside world, particularly from the family.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Ancianos
Autonomía
Desinteres
Dependencia
Elderly
Autonomy
Lach of interest
Dependence
URI: http://hdl.handle.net/10481/41854
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: López de Arenosa Díaz, E. Educación permanente enfocada hacia la vejez/ el envejecimiento. Experiencias y reflexiones. DEDiCA, 9: 265-282 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/41854]
Appears in Collections:DEDiCA, 9 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
LopezdeArenosaDiaz_Vejez.pdf103.44 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada