Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Impossibilia. Revista internacional de estudios literarios >
Impossibilia, 7 - 2014 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41850

Title: Amaya de Navarro Villoslada en el siglo XX: avatares de una narración antijudaica
Authors: Maggi, Eugenio
???metadata.dc.contributor.illustrator???: Rodríguez de Alba, Gabriel
Issue Date: May-2014
Abstract: En este artículo se analizan dos adaptaciones modernas de la novela histórica Amaya o los vascos en el siglo VIII (1877-1879) del escritor católico Francisco Navarro Villoslada, donde la pérdida de España en el año 711 es el resultado de un complot judaico. La película de Luis Marquina (1952) simplifica las implicaciones teológicas del complejo argumento de la novela, a favor de una brutal estigmatización del pueblo hebreo, favorecida probablemente por las tensas relaciones entre España e Israel a comienzos de los años 50. Al contrario, el cómic de Rafael Ramos, publicado en 1981, elimina casi por completo las referencias estructurales al tema de la conjura, del que quedan pocas alusiones descontextualizadas. Por último, se pone de relieve cómo dos libelos antisemitas, Los judíos a través de los siglos (1939) y Complot contra la Iglesia (1962), incorporan algunos elementos ficcionales de Amaya elevándolos a verdades históricas.
This paper analyses two modern adaptations of the historical novel Amaya o los vascos en el siglo VIII, published by the Catholic writer Francisco Navarro Villoslada between 1877 and 1879, in which the 711 loss of Spain is the result of a Jewish conspiracy. Luis Marquina's movie (1952) simplifies the theological implications of the original plot in favour of a brutal stigmatization of the Israelites, possibly facilitated by the tense relationship between Spain and Israel in the early '50's. On the contrary, Rafael Ramos' 1981 graphic novel almost completely discards the structural references to the conspiracy theme, leaving only a few decontextualized allusions. Finally, the paper highlights how two anti-Semitic libels, Los judíos a través de los siglos (1939) and The Plot against the Church (1962), subsume some of Amaya fictional elements promoting them to historical truths.
Publisher: Asociación Cultural Impossibilia
Description: Ilustración: "Remembranzas", Gabriel Rodríguez de Alba
Series/Report no.: Impossibilia 7;Miscelánea
Keywords: Francisco Navarro Villoslada
Amaya
Luis Marquina
Rafael Ramos
Antisemitismo
Teorías del complot
Cine franquista
Integrismo católico
Anti-Semitism
Conspiracy theories
Francoist cinema
Catholic integralism
URI: http://hdl.handle.net/10481/41850
ISSN: 2174-2464
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Maggi, Eugenio. Amaya de Navarro Villoslada en el siglo XX: avatares de una narración antijudaica. Impossibilia, 7: 122-136 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/41850]
Appears in Collections:Impossibilia, 7 - 2014

Files in This Item:

File Description SizeFormat
eugenio_maggi.pdf227 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada