Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 9 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41810

Title: Mudar la piel_intervención efímera
Other Titles: Sloughing the skin off_ephemera intervention
Authors: García Collazos, Juan
Martínez Samper, Carmen
Issue Date: Mar-2016
Abstract: Mudar la piel es un proyecto orientado a fomentar la creatividad a través de una actividad que enlaza escultura y música. Los modos de expresión artística que presentamos en esta intervención, llevada a cabo por diez estudiantes de bachillerato de artes y seis del conservatorio de música, plantea nuevos retos aplicables dentro y fuera del aula. Los recursos y los modos de hacer se renuevan cuando la cultura del día a día, de la imagen, de la música y de la intervención en los espacios públicos se entrecruzan para generar innovación y nuevas experiencias dentro de la contemporaneidad en la que nos hallamos inmersos. Con el objeto de completar la formación artística, así como para potenciar la capacidad creativa de los estudiantes, desarrollamos una propuesta interdisciplinar que dio cabida a manifestaciones performáticas dentro de las artes visuales y la música. El resultado fue fruto de un proceso metodológico que se construyó a base de investigación en el aula, trabajo grupal, encuentros de trabajo y una presentación pública del proyecto desarrollado. Mudar la piel es una intervención efímera diseñada para la calle en la que los estudiantes se transforman en esculturas y ocupan un espacio emblemático mientras la música de piano suena en directo.
Sloughing off the skin is a project aimed at encouraging creativity through an activity which interweaves sculpture and music. The ways of artistic expression that we present in this intervention, carried out by ten high school students and six arts students from the conservatoire of music pose new challenges applicable inside and outside the classroom. Resources and ways of doing are renewed when the culture of everyday life, image, music and public performance intersect to generate innovation and new experiences within the contemporaneity in which we are immersed. In order to complete students' artistic training and to improve their creative ability we developed an interdisciplinary proposal which gave rise to performances involving visual arts and music. The result was the product of a methodological process that was built on research in the classroom, on group work, on meetings and on a public presentation of the project. Sloughing off the skin is an ephemeral intervention designed for street performance in which students become sculptures and take up an emblematic space while piano music is played live.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Educación
Innovación
Performance
Arte
Education
Innovation
Art
URI: http://hdl.handle.net/10481/41810
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García Collazos, J.; Martínez Samper, C. Mudar la piel_intervención efímera. DEDiCA, 9: 45-54 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/41810]
Appears in Collections:DEDiCA, 9 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GarciaCollazos_CreatividadArte.pdf371.97 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada