Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 9 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41809

Title: Formación de los docentes de educación artística en educación primaria del municipio de Chihuahua (México)
Other Titles: Art Education Teacher Training in Primary School in the municipality of Chihuahua (Mexico)
Authors: Ordaz Monge, Leticia Margarita
Herrera Torres, Lucía
Issue Date: Mar-2016
Abstract: La literatura científica analiza los ámbitos en los que incide la Educación Artística y destaca la importancia en el desarrollo académico, psicológico, social y cultural de las personas (Hargreaves; Marshall; North, 2005; Hargreaves; North, 2001); los valores sociales que a través de ella se ponen de manifiesto (Gardner, 1994; 2000); el establecimiento relacional entre los aspectos culturales y los medios para la enseñanza y la evaluación de las diversas expresiones artísticas (Gardner, 1995); y su función relevante en la educación, desde los primeros años de vida (Lowenfeld; Lambert, 2008). En México, la Educación Artística comprende en educación primaria dos grandes áreas: Educación musical y Artes plásticas. El presente trabajo pretende determinar la formación universitaria de los docentes de ambas áreas así como la formación específica. Para ello, participaron 91 docentes (48 de Educación musical y 43 de Artes plásticas) del municipio de Chihuahua (México). Como instrumento de recogida de información, se diseñaron y aplicaron dos cuestionarios, cada uno dirigido a un área de Educación Artística.
Scientific literature analyzes the areas in which Art Education has an impact and stresses the importance in the academic, psychological, social and cultural development of people (Hargreaves; Marshall; North, 2005; Hargreaves; North, 2001); the social values which are revealed (Gardner, 1994, 2000); the relationship between cultural aspects and the teaching methodology and evaluation of various artistic expressions (Gardner, 1995); and its important role in education from the earliest years of life (Lowenfeld; Lambert, 2008). In Mexico, Art Education at primary school comprises two main areas: Musical Education and Visual Arts. This paper aims to determine the university training of teachers takes place in both areas as well as in the specific area. In order to do this, 91 teachers took part (48 in Music Education and 43 in Visual Arts) from the borough of Chihuahua (Mexico).As a data collection instrument, two questionnaires were designed and implemented, each directed at an area of Art Education.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Formación
Docentes
Educación artística
Educación primaria
México
Training
Teachers
Art Education
Primary School
Mexico
URI: http://hdl.handle.net/10481/41809
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Ordaz Monge, L.M.; Herrera Torres, L. Formación de los docentes de educación artística en educación primaria del municipio de Chihuahua (México). DEDiCA, 9: 25-43 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/41809]
Appears in Collections:DEDiCA, 9 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
OrdazMonge_EducacionArtistica.pdf130.69 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada