Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen_10 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41648

Title: Aspectos que facilitan la motivación con tareas matemáticas. Un estudio de casos con estudiantes de maestro de primaria
Other Titles: Exploring which aspects facilitate motivation towards mathematics. A case study with pre-service primary school teachers
Authors: Montero, Ana B.
Gil, Francisco
Issue Date: Jun-2016
Abstract: Cuando un estudiante experimenta flujo en una tarea (está plenamente concentrado y disfrutando al realizarla), aumenta su rendimiento y el deseo por continuar realizando tareas similares. Esta investigación ex- plora qué factores favorecen o dificultan la aparición de experiencias de flujo, en estudiantes universitarios del grado en educación primaria, al trabajar en grupos de cuatro o cinco estudiantes. Para ello, se compara el comportamiento de dos grupos de estudiantes al resolver dos tareas matemáticas. Los resultados muestran la importancia de establecer me- tas claras, proporcionar retroalimentación inmediata y que el estudiante confíe en su capacidad para superar la tarea.
When students experience flow doing a task (they are deeply focused on the task and enjoying it), their performance and their engagement with similar tasks increase. This research explores which aspects facilitate or block the flow experience with regard to pre-service primary school teachers while working in groups of four or five students. For this pur- pose, the researchers compare the behavior of two groups of students solving two mathematical tasks. The results show the importance of set- ting clear goals, providing immediate feedback and students trust their ability to accomplish the task.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;10(4)
Keywords: Autoconfianza
Experiencias de flujo
Matemáticas
Trabajo en grupo
Flow experience
Mathematics
Self-confidence
Work in group
URI: http://hdl.handle.net/10481/41648
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Montoro, A. B.; Gil, F. Aspectos que facilitan la motivación con tareas matemáticas. Un estudio de casos con estudiantes de maestro de primaria. PNA, 10(4): 307-337 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/41648]
Appears in Collections:Volumen_10

Files in This Item:

File Description SizeFormat
MontoroPNA10(4)vfinal.pdf1.49 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada