Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen_10 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41628

Title: An approach to the design of mathematical task sequences: conceptual learning as abstraction
Other Titles: Una aproximación al diseño de secuencias de tareas matemáticas: aprendizaje conceptual como abstracción
Authors: Simon, Martin A.
Issue Date: Jun-2016
Abstract: This paper describes an emerging approach to the design of task sequences and the theory that undergirds it. The approach aims at promoting particular mathematical concepts, understood as the result of reflective abstraction. Central to this approach is the identification of available student activities from which students can abstract the intended ideas. The approach differs from approaches in which learning to solve the problem posed is the intended learning. The paper illustrates the approach through data from a teaching experiment on division of fractions.
Este artículo describe una aproximación emergente al diseño de secuencias de tareas y la teoría que la sustenta. La aproximación pretende promover conceptos matemáticos concretos como resultado de una abstracción reflexiva. Es central en esta aproximación la identificación de actividades disponibles para los estudiantes con las que puedan abstraer las ideas pretendidas. La aproximación difiere de aquellas en las que el aprendizaje para resolver problemas es el aprendizaje que se pretende. El artículo ilustra la aproximación a través de datos de un experimento de enseñanza sobre la división de fracciones.
Sponsorship: This research was supported by the National Science Foundation (REC0450663 and DRL-1020154). The opinions expressed do not necessarily reflect the views of the foundation.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;10(4)
Keywords: Didactical engineering
Learning theory
Mathematical tasks
Reflective abstraction
Abstracción reflexiva
Ingeniería didáctica
Tareas matemáticas
Teoría de aprendizaje
URI: http://hdl.handle.net/10481/41628
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Simon, M.A. An approach to the design of mathematical task sequences: conceptual learning as abstraction. PNA, 10(4): 270-279 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/41628]
Appears in Collections:Volumen_10

Files in This Item:

File Description SizeFormat
SimonPNA10(4)vfinal.pdf282.61 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada