Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ULU: Revista Científica sobre la Imaginación >
ulu, 1 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41277

Title: Una explicación desde la creatividad de la competencia musical en Educación Primaria
Other Titles: An Explanation the Creativity of Musical Competence in Primary Education
Authors: Zarza-Alzugaray, Francisco Javier
Zarza-Alzugaray, María Begoña
Issue Date: 2016
Abstract: En el sistema educativo español, la enseñanza musical en los estadios educativos obligatorios adolece tradicionalmente de falta de un corpus sólido de investigación. En este sentido la educación musical básica intenta desarrollar en el alumnado competencias esenciales relacionadas con la interpretación y ejecución musical. En este trabajo se presenta cómo las autopercepciones sobre las interpretaciones musicales de los estudiantes están determinadas en buena medida por constructos como la creatividad y la motivación académica. A tenor de esta nueva vía de investigación, se podrán desarrollar, en un futuro, mejoras docentes que fomenten la creatividad interpretativa que redundarán en mayores niveles motivacionales y mejoras en la adquisición de conocimientos por parte del alumnado.
Abstract: In the Spanish education system, music education in the compulsory education stage traditionally lacks a solid body of research. In this sense basic music education aims to develop in students essential skills related to musical interpretation and performance. This paper explains how self-perceptions about the musical performances of students are largely determined by constructs such as creativity and academic motivation. According to this new line of research, improvements in teaching may be developed in the future, that encourage interpretive creativity that will lead to higher motivational levels and improvements in the acquisition of knowledge by students.
Sponsorship: Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación. Laboratorio de Psicología Social
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 22 de abril de 2016
Aceptación/Publicación: 16 de mayo de 2016
Correspondencia: fjzarza@unizar.es
Series/Report no.: ULU;1
Keywords: Educación Musical
Creatividad
Music Education
Creativity
URI: http://hdl.handle.net/10481/41277
ISSN: 2445-0677
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Zarza-Alzugaray, F.J.; Zarza-Alzugaray, M.B. An Explanation the Creativity of Musical Competence in Primary Education. ULU, 1: 36-41(2016).[http://hdl.handle.net/10481/41277]
Appears in Collections:ulu, 1 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
1-6.pdf204.07 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada