Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica de Ciencias Experimentales >
DDCE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41110

Title: Indicadores de calidad y tipologías de Ecoescuela
Other Titles: Quality indicators and tipologies of ecoschools
Les indicateurs de qualité et des typologies d’eco-ecoles
Authors: Burgos Peredo, Óscar
Gutiérrez Pérez, José
Perales Palacios, Francisco Javier
Issue Date: 2015
Abstract: El artículo analiza la necesidad de disponer de instrumentos objetivos de análisis de la calidad de los programas de ambientalización de los centros educativos a fin de discernir sobre el interés y logros de estas iniciativas. Un sistema de indicadores empíricamente validado por coordinadores responsables de ecoescuelas y una tipología de casos centrada en la caracterización de ecoescuelas auténticas, agónicas, burocráticas, secas, verdes y sin papeles muestra la multidimensionalidad de un fenómeno educativo que se percibe potencialmente interesante y valioso, pero que no siempre se ajusta íntegramente a los propósitos que persigue.
This paper discusses the need for objective analytical tools to analyze the greening programs in schools in order to ascertain the interests and achievements of these initiatives. An indicator system empirically validated by coordinators responsible for eco-schools and a typology of cases focused on the description of authentic, bureaucratic, dry, green and paperless eco-schools shows the multidimensionality of an educational program, which is perceived as potentially interesting and valuable, but which does not always fully comply with the aims pursued.
L’article remarque la nécessité d’outils objectifs pour analyser des programmes d’écologisation dans les écoles afin de clarifier les intérêts et les réalisations des projets. Le caractère multidimensionnel de un programme éducatif est montré par un système d’indicateurs, validés empiriquement par les respon- sables des éco-écoles. On doit considérer aussi une typologie de cas sur la caractérisation des authen- tiques éco-écoles, angoissante, bureaucratique, sec, vert, sans papier. Le caractère multidimension- nel du programme est perçu comme potentiellement intéressant et utile, mais pas toujours pleinement conforme aux buts poursuivis
Publisher: Diada Editora
Keywords: Educación ambiental
Ecoescuelas
Indicadores de calidad
Sostenibilidad
Tipologías
Environmental education
Ecoshools
Quality indicators
Sustainability
Tipologies
Éducation à l’environnement
Éco-école
Indicateurs de qualité
Développement durable
Typologies
URI: http://hdl.handle.net/10481/41110
ISSN: 0213-7771
2443-9991
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Burgos Peredo, O.; Gutiérrez Pérez, J.; Perales Palacios, F.J. Indicadores de calidad y tipologías de Ecoescuela. Investigación en la Escuela, 86: 75-88 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/41110]
Appears in Collections:DDCE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
IndicadoresEcoescuela.pdf358.55 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada