Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
3.-Docencia >
Proyectos Fin de Grado >
PFG - Facultad de Ciencias de la Educación >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/40501

Title: Estudio de la expresión escrita en el alumnado de 2º ciclo de Educación Primaria
Authors: Baena Pedrosa, Raquel
Collaborator: Didáctica y Organización Escolar
Issue Date: Jun-2015
Abstract: El objetivo de esta investigación consistió en analizar los procesos cognitivos y metacognitivos de la escritura en niños de Educación Primaria. Se trabajó con una muestra de 17 niños, de los cuales 5 niños y 12 niñas, que estaban escolarizados en cuarto curso de un centro de Granada capital. Se utilizó el estudio de caso colectivo y se empleó la entrevista cognitiva para obtener los datos y análisis de contenido para interpretarlos. Se concluye que las principales dificultades escritoras de estos alumnos son la organización textual y la ordenación sintáctica. Finalmente se indican algunas orientaciones didácticas para satisfacer estas necesidades escritoras
The aim of this research was to analyse the cognitive and metacognitive processes in Primary School children’s writing. To support this research we chose a group of 17 children, composed of 5 boys and 12 girls, who were in 4th grade (9-10 years) from a school placed in the city of Granada. A collective case study and a cognitive interview were carried out to collect data and a content analysis was performed for interpreting it. It was concluded that the main writing difficulties are the textual organization and the syntactic structure. Finally, some teaching approaches were given at the end of this research in order to solve these writing needs.
Sponsorship: Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación. Grado en Educación Primaria
Description: Investigación educativa
Keywords: Expresión escrita
Educación primaria
Procesos cognitivos
Procesos metacognitivos
Estudio de caso
Writing skills
Primary school
Cognitive processes
Metacognitive processes
Case study
URI: http://hdl.handle.net/10481/40501
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:PFG - Facultad de Ciencias de la Educación

Files in This Item:

File Description SizeFormat
RAQUEL_BAENA_PEDROSA.pdf532.88 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada