Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
3.-Docencia >
Proyectos Fin de Grado >
PFG - Facultad de Ciencias de la Educación >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/40466

Title: Actitudes del profesorado hacia la dislexia
Authors: Leyva Morillas, María Tíscar
Issue Date: Jun-2015
Abstract: La dislexia es un trastorno específico de la lectura y la escritura, y uno de los problemas de aprendizaje más frecuentes en las aulas de los centros educativos. La etiología de este trastorno, actualmente, se mantiene en debate pese que algunos indicios apuntan a causas neurobiológicas y, no a la desmotivación, baja inteligencia o deficiente status sociocultural del niño/a. La prevalencia de la dislexia afecta al 10-15% de la población escolar, presenta comorbilidad con otros trastornos y, tiene un efecto considerable sobre el género masculino, siendo más propensos a padecer dislexia. No obstante, y como objetivo primordial de este estudio, nos acercaremos de una forma más específica a las actitudes que poseen los docentes en dislexia. Para ello, 42 docentes en activo de diferentes colegios, tanto públicos como privados, de la Comunidad Autónoma de Andalucía dan respuesta a un cuestionario. Los resultados de esta investigación muestran que los docentes presentan actitudes positivas hacia el término “dislexia” y hacia las implicaciones en la utilización del concepto, aunque existe cierta controversia entre los maestros/as en cuanto al empleo del concepto de dislexia por parte de los padres y de la ayuda que proporciona el profesorado al alumno/a con dislexia. Concluyendo por tanto, con disposiciones favorables por parte de los docentes hacia el alumnado con dislexia aunque mostrando falta de formación en dicho trastorno.
Dyslexia is a specific disorder of reading and writing, and one of the most common problems of learning in the classrooms of schools. The etiology of this disorder currently remains in spite of some evidence suggests neurobiological causes debate and not to demotivation, low intelligence or poor sociocultural status of the child. The prevalence of dyslexia affects 10-15% of the school population, presents comorbidity with other disorders, and has a considerable effect on the male gender, being more likely to have dyslexia. Nevertheless, the primary objective of this study, we will approach in a more specific way to the attitudes that teachers have dyslexia. To do this, 42 teachers from different schools active, both public and private, in the autonomous community of Andalucia provide answers to a questionnaire. The results of this research show that teachers have positive attitudes towards the term "dyslexia" and about the implications for the use of the concept, although there is some controversy among teachers soon as the use of the concept of dyslexia by parents and the assistance provided by the teacher to the student dyslexic. Concluding therefore favorable provisions by teachers towards students with dyslexia but showing a lack of training in the disorder.
Sponsorship: Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación. Grado en Educación Primaria
Keywords: Dislexia
Maestros
Actitudes
Conocimientos
Formación
Dyslexia
Teacher
Attitudes
Knowledge
Training
Educación
Education
URI: http://hdl.handle.net/10481/40466
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:PFG - Facultad de Ciencias de la Educación

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Leyva_Morillas_MªTíscar.pdf696.97 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada