Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen_10 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/40449

Title: Curricular approaches to connecting subtraction to addition and fostering fluency with basic differences in grade 1
Other Titles: Aproximaciones curriculares para conectar la sustracción con la adición y promover la fluidez con las diferencias básicas en primer curso de educación primaria
Authors: Baroody, Arthur J.
Issue Date: Mar-2016
Abstract: Six widely used US Grade 1 curricula do not adequately address the following three developmental prerequisites identified by a proposed learning trajectory for the meaningful learning of the subtraction-as-addition strategy (e.g., for 13 – 8 think “what + 8 = 13?”): (a) reverse operations (adding 8 is undone by subtracting 8); (b) common part-whole relations (5 + 8 and 13 – 8 share the same whole 13 and parts 5 and 8); and (c) the complement principle in terms of part-whole relations (if parts 5 and 8 make the whole 13, then subtracting one part from the whole leaves the other part).
Seis currículos ampliamente usados en Estados Unidos para primero de primaria no tratan adecuadamente tres prerrequisitos identificados por una trayectoria de aprendizaje propuesta para el aprendizaje significativo de la estrategia de sustracción como adición (ejemplo, para 13 – 8 piensa “¿qué + 8 = 13?”): (a) operaciones inversas (sumar 8 se deshace restando 8); (b) relaciones parte-todo comunes (5 + 8 y 13 – 8 comparten el mismo todo 13 y las partes 5 y 8) y (c) principio de complemento en relaciones parte-todo (si 5 y 8 dan el todo 13, al restar una parte al todo se obtiene la otra parte).
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;10
Keywords: Fact fluency
Learning trajectories
Part-whole relations
Primary-grade mathematics curricula
Subtraction-as-addition strategy
Currículos de matemáticas
Educación Primaria
Estrategia de la sustracción como suma
Fluidez informativa
Relaciones parte-todo
Aprendizaje
URI: http://hdl.handle.net/10481/40449
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Baroody, A.J. Curricular approaches to connecting subtraction to addition and fostering fluency with basic differences in grade 1. PNA, 10(3): 161-190 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/40449]
Appears in Collections:Volumen_10

Files in This Item:

File Description SizeFormat
2BaroodyPNA10(3)CurricularPublicar.pdf833.51 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada