Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen_10 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/40448

Title: El currículo del número en educación infantil. Un análisis desde una perspectiva internacional
Other Titles: The number curriculum in early childhood education. An analysis from an international perspective
Authors: Alsina, Ángel
Issue Date: Mar-2016
Abstract: En este artículo se realiza un análisis de las orientaciones internacionales sobre la enseñanza del número en general y la adquisición del sentido numérico en particular, durante la etapa de educación infantil. Estas orientaciones sirven de base para analizar el currículo nacional y ofrecer algunos andamios para avanzar hacia el desarrollo del pensamiento numérico en las primeras edades. Se concluye que es necesario centrar las prácticas docentes en la comprensión del número, en las distintas representaciones de este (evitando la insistencia en la enseñanza de la notación convencional) y en el significado de las operaciones elementales.
This article carries out an analysis of international guidelines on teaching numbers in general and the acquisition of number sense particularly, during Early Childhood Education. These guidelines provide a basis for analysing the national curriculum and for offering some scaffolding to contribute towards the development of numerical thinking in early ages. The study concludes that teaching practice needs to be centred on understanding numbers, on different representations of them (avoiding the insistence on teaching conventional notation) and on the meaning of basic operations.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;10
Keywords: Currículo
Educación infantil
Número
Pensamiento numérico
Sentido numérico
Curriculum
Early childhood education
Numbers
Number sense
Numerical thinking
URI: http://hdl.handle.net/10481/40448
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Alsina, A. El currículo del número en educación infantil. Un análisis desde una perspectiva internacional. PNA, 10(3): 135-160 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/40448]
Appears in Collections:Volumen_10

Files in This Item:

File Description SizeFormat
1AlsinaPNA10(3)ElCurrículoPublicar.pdf290.3 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada