Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
3.-Docencia >
Proyectos Fin de Grado >
PFG - Facultad de Ciencias de la Educación >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/40382

Title: Relación entre el Funcionamiento Ejecutivo y la Teoría de la Mente, repercusión en la intervención en niños/as con TEA: una revisión sistemática.
Authors: Aguilera Gálvez, Mª Rocío
Issue Date: Jun-2015
Abstract: Aunque los déficits en teoría de la mente y función ejecutiva han sido estudiados, la posibilidad de que estas dos teorías guarden relación con el trastorno del espectro autista (TEA) está aún en investigación. El presente estudio examina la existencia de dicha relación y la operatividad de la misma de cara a una mejora en la intervención en las aulas con niños y niñas con diagnóstico TEA. Se ha trabajado con artículos que evalúan en niños/as tanto la capacidad de inferir los estados mentales de los demás (teoría de la mente) como los componentes del funcionamiento ejecutivo y que persiguen arrojar luz a la relación entre los mismos. Los resultados demuestran la veracidad de la relación entre los dos dominios cognitivos y señalan al funcionamiento ejecutivo como posible mediador de la teoría de la mente en el autismo.
Although deficits in theory of mind and executive function have been treated, the possibility that these two theories are related in autism spectrum disorder (ASD) is still under investigation. The present study examined the existence of such a relationship and operation of the same in the face of improved classroom intervention in children with ASD diagnosis. We have worked with items that assess children both the ability to infer the mental states of others (Theory of Mind) as components of executive functioning and pursuing shed light on the relationship between them. The results demonstrate the truth of the relationship between the two cognitive domains and pointing to executive functioning as a possible mediator of theory of mind in autism.
Sponsorship: Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación. Grado en Educación Primaria
Keywords: Trastorno del espectro autista
Infancia
Teoría de la mente
Funciones ejecutivas
Intervención
Autism spectrum disorders
Children
Theory of mind
Executive function
Intervention
URI: http://hdl.handle.net/10481/40382
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:PFG - Facultad de Ciencias de la Educación

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Aguilera_Galvez_Maria_Rocio.pdf513.87 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada