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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/40268

Title: Factors related to missing and rescheduling pharmaceutical care appointments by aged outpatients in a Brazilian public health setting
Other Titles: Factores relacionados con la pérdida y reprogramación de citas de atención farmacéutica por los pacientes ambulatorio mayores en un servicio brasileño de salud pública
Authors: Vinícius Nadaleto Didone, Thiago
Ferreira Catão Carvalho, Maristela
Luppi, Graziela
Oliveira de Melo, Daniela
Ribeiro, Eliane
Issue Date: 2015
Abstract: Objectives. To uncover reasons why patients missed pharmaceutical care (PC) appointments, identify predictive factors to miss at least one appointment and to reschedule after a miss, and compare the re­scheduling behavior of patients receiving different types of PC. Methods. All elderly patients who had at least one scheduled appointment in the PC service of a health setting of São Paulo city, Brazil, from January to December/2011 were included. Chi-square analysis compared categorical data between groups; multivariate logistic regression models predicted attendance and rescheduling behavior. Results. We identified 421 patients, being 221 (52.5%) non-attenders. Forgetting the appointment was the most common patient-related reason (56.3%). Illiteracy was a risk factor to be a non-attender [OR(95%CI)=2.27(1.17:4.40), p=0.015]. Patients having previous knowledge of the pharmacist pre­ sented more chance to rescheduled an appointment after the first miss compared to those who had not [OR(95%CI)=3.57(1.90:6.71), p<0.001]. Further, non-attenders who had knowledge of the phar­macist and received Medication Review with Follow-up resched­uled more than the ones receiving other types of PC (p=0.035). Conclusion. Illiteracy predicted non-attendance in PC to aged out­patients and forgetfulness was the main reason for that. The pre­vious acquaintance of the pharmacist and the provision of phar­maceotherapeutic follow-up explained the rescheduling behavior, which indicates the establishment of a patient-centered patient-pharmacist relationship plays a pivotal role in the continuity of the PC.
Objetivos. Descubrir razones por las que los pacientes perdieron la cita en atención farmacéutica (AF), identificar los factores predictivos de perder al menos una cita y reprogramar después de una ausencia, y comparar el comportamiento de reprogramación de los pacientes recibiendo diferentes tipos de AF. Métodos. Se incluyeron todos los pacientes mayores que tenían al menos una cita programada en el ser­vicio de AF de un establecimiento de salud de la ciudad de São Paulo, Brasil, de enero a diciembre/2011. Análisis chi-cuadrado comparó datos categóricos entre los grupos; modelos de regresión logística multi­variante predijeron el comportamiento de presencia y de reprogramación. Resultados. Se identificaron 421 pacientes, siendo 221 (52,5%) ausentes. El olvido fue el motivo relacio­nado con el paciente más frecuente (56,3%). El analfabetismo fue un factor de riesgo para ser un ausente [OR (IC95%)=2,27(1,17:4,40), p=0,015]. Los pacientes que tenían conocimiento previo del farmacéutico presentaron más chance de reprogramar una cita después de la primera ausencia en comparación con los que no tenía [OR (IC95%)=3,57(1,90:6,71), p<0,001]. Además, ausentes que tenían conocimiento del farmacéutico y recibieron seguimiento farmacoterapéutico reprogramaron más de los que reciben otros tipos de PC (p=0,035). Conclusión. El analfabetismo predijo ausencia en pacientes ambulatorios mayores bajo PC y el olvido fue la principal razón para eso. El conocimiento previo del farmacéutico y la provisión del seguimiento farmacoterapéutico explicaron el comportamiento de reprogramación, lo que indica que el estableci­miento de una relación con el farmacéutico centrada en el paciente juega un papel fundamental en la continuidad de la AF.
Publisher: Universidad de Granada. Facultad de Farmacia
Description: The authors thank Adilmo Henrique do Nascimento, Celina Marques Vichinsky and Sandra Cristina Neto for helping in collecting data
Keywords: Servicios de salud para ancianos
Health Services for the Aged
Citas y horarios
Appointments and Schedules
Servicios farmacéuticos
Pharmaceutical Services
Relaciones profesional-Paciente
Professional-Patient Relations
Ancianos
Older people
URI: http://hdl.handle.net/10481/40268
ISSN: 0004-2927
2340-9894
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Vinicius Nadaleto Didone, T.; et al. Factors related to missing and rescheduling pharmaceutical care appointments by aged outpatients in a Brazilian public health setting. Ars Pharm, 56(4): 209-216 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/40268]
Appears in Collections:APh, vol. 56(4)

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