Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ULU: Revista Científica sobre la Imaginación >
ulu, 1 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39915

Title: Ansiedad escénica en estudiantes de piano
Other Titles: Performance Anxiety in Piano Students
Authors: Zarza-Alzugaray, Francisco Javier
Casanova-López, Óscar
Orejudo-Hernández, Santos
Issue Date: 2016
Abstract: La ansiedad escénica en estudiantes de música puede ser uno de los mayores impedimentos que pueden encontrar en su formación superior. La autoeficacia, el optimismo y la sensibilidad al premio y al castigo o la creatividad están relacionados con la ansiedad escénica, aunque estas relaciones nunca han sido constatadas en una muestra de estudiantes española. Objetivos: Constatar la presencia de ansiedad escénica en estudiantes de piano. Método: Sesenta y seis estudiantes de música completaron un cuestionario elaborado ad hoc. Resultados: Los participantes presentan niveles de ansiedad escénica superiores a la media. Conclusiones: La ansiedad escénica es un problema en estudiantes de piano. Por lo tanto, es necesario investigar en otros grupos de estudiantes de música para incluir mejoras en las prácticas docentes.
Performance anxiety in music students can be one of the greatest obstacles they may encounter in their higher education. Self-efficacy, optimism and sensitivity to reward and punishment or creativity are related to performance anxiety, although these relationships have never been observed in a sample of Spanish students. Objectives: To verify the presence of performance anxiety in piano students. Method: Sixty-six music students completed a questionnaire prepared ad hoc. Results: Participants have performance anxiety levels above average. Conclusions: Performance anxiety is a problem in piano students. Therefore, research is needed in other groups of music students to include improvements in teaching practices.
Sponsorship: Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación. Laboratorio de Psicología Social
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 15 de febrero de 2016
Aceptación/Publicación: 15 de febrero de 2016
Correspondencia: fjzarza@unizar.es
Series/Report no.: ULU;1
Keywords: Psicología
Educación musical
Psychology
Musical education
URI: http://hdl.handle.net/10481/39915
ISSN: 2445-0677
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Zarza-Alzugaray, F.J.; Casanova-López, O.;Orejudo-Hernández, S. Ansiedad escénica en estudiantes de piano. ULU, 1: 28-35 (2016).[http://hdl.handle.net/10481/39915]
Appears in Collections:ulu, 1 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
1-5.pdf321.22 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada