Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._19, 3 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39911

Title: Educación Media Básica y continuidad educativa en Uruguay. Un estudio de caso
Other Titles: Middle Education and continuity of education in Uruguay: A case study
Authors: Albornoz, Alejandra
González, María Cristina
Domínguez, Malena
Baccino, Mariela
Rodríguez, Schubert
Tarde, Sheyla
Issue Date: 2015
Abstract: En este trabajo se describe las representaciones sociales de los actores involucrados en una propuesta de educación técnico-profesional, diseñada con la finalidad de propiciar la continuidad educativa de los jóvenes de una localidad rural de Uruguay. A través de las representaciones sociales construidas por los actores sociales, se busca saber si fue efectivo el proceso de revinculación de los jóvenes con el sistema educativo. Se realizó un estudio de caso, se empleó la entrevista semi-estructurada para la recolección de información y el Análisis de Contenido para su tratamiento. Los resultados muestran que los jóvenes se sienten parte de la propuesta, responden con interés a la misma y obtienen resultados educativos adecuados para el nivel cursado. Detrás del éxito de la experiencia educativa, se encuentra: una propuesta basada en la diversificación curricular, el trabajo didáctico de un fuerte equipo de profesores, y la presencia de redes sociales.
The following work describes the Social Representations from the involved actors in a vocational educational experience. The vocational educational experience aims to motivate the continuation of the education of young adults in a rural location in Uruguay. Through the Social Representations build by the social actors it is sought to know if the re-attachment process for the young adults to the educative system was effective. We used a case study, by using a semi structured interviews we gather the information and studied with Content Analysis. The results show that the young adults feel they are part of the process, they respond with interest and obtain satisfactory performance on their respective educational levels. Behind the success of this educational experience there is a diversification of the curriculum, didactic work from a strong group of teachers and the presence of social networks.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Educación media
Inclusión educativa
Representaciones sociales
Middle Education
Educational inclusion
Social representations
URI: http://hdl.handle.net/10481/39911
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Albornoz, A.; et al. Educación Media Básica y continuidad educativa en Uruguay. Un estudio de caso. Profesorado, 19(3): 280-291 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/39911]
Appears in Collections:Vol._19, 3 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
43653-134040-1-PB.pdf255.83 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada