Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._19, 3 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39898

Title: ¿Sueña la juventud vulverable con trabajos precarios? La toma de decisiones en los itinerarios de (in/ex)clusión educativa
Other Titles: Do Vulnerable Youth Dream Of Precarious Employment? Decision Making at (In/Ex) clusion Pathways
Authors: Horcas López, Vicent
Bernad i Garcia, Joan Carles
Martínez Morales, Ignacio
Issue Date: 2015
Abstract: Este trabajo aborda el análisis de los discursos de jóvenes que han tenido dificultades en su itinerario educativo y que han participado en “itinerarios de segunda oportunidad”. A partir de entrevistas a jóvenes, pretendemos aproximarnos a los argumentos desde los que dan sentido a sus itinerarios académicos y a las decisiones a las que se han enfrentado. Estos argumentos muestran fuertes implicaciones de la posición social de los actores, y están influidos por agentes de la institución educativa y familiar. En ese marco los jóvenes van configurando unas expectativas de futuro. Estas expectativas se debaten entre tres vías: salidas a espacios laborales poco cualificados y precarios, aunque funcionales al sistema productivo; salidas a entornos protegidos con una elevada dependencia; o salidas a vías marginales que les devuelven a redes de proximidad de alta vulnerabilidad. Estos itinerarios evidencian la tensión entre la reproducción social y la resistencia.
This work analyses young people’s discourses characterized by problematic educational tracks, and who have been part of “second opportunity itineraries”. Based on interviews to the young, we try to understand the arguments they use to make sense of their own academic itineraries and the key decisions they have taken in this process. Their arguments highly relate with the actor’s social position, and are influenced by agents such as the family and the educational institution. Within this framework, youngsters construct expectations for the future. These expectations follow three different paths: low-qualified and precarious work arenas, which remain functional in the productive system’s context; protected settings with high dependency levels; and marginal paths which takes them to proximity networks with high vulnerability. These tracks show the tension between social reproduction and resistance.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Fracaso escolar
Abandono
Jovenes en riesgo
Transiciones escuela trabajo
Transiciones escuela trabajo
School failure
Withdrawal
Risk youth
School-work transitions
Discourse analysis
URI: http://hdl.handle.net/10481/39898
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Horcas López, V.; Bernad i Garcia, J.C.; Martínez Morales, I. ¿Sueña la juventud vulverable con trabajos precarios? La toma de decisiones en los itinerarios de (in/ex)clusión educativa. Profesorado, 19(3): 210-225 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/39898]
Appears in Collections:Vol._19, 3 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
43644-132163-1-SM.pdf297.04 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada