Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ULU: Revista Científica sobre la Imaginación >
ulu, 1 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39856

Title: La creatividad y la inteligencia emocional en adolescentes. Propuesta de enseñanza de la materia ética
Other Titles: Creativity and Emotional Intelligence in Adolescents. Proposal for Teaching Ethics
Authors: Rico-Polo, Dolly Johanna
López-Fernández, Verónica
Ezquerro-Cordón, Armando
Llamas Salguero, Fátima
Issue Date: 2016
Abstract: El propósito de esta investigación es analizar la relación entre la variable creatividad y la inteligencia emocional en una muestra de 59 alumnos de 12 años que cursan sexto grado en un centro del Departamento de Córdoba, en Colombia, para proponer un programa de intervención neuropsicológico desde la enseñanza de la ética por medio de actividades creativas que promuevan el desarrollo de la inteligencia emocional. Los cuestionarios aplicados fueron: Cuestionario de Inteligencias Múltiples de Armstrong y el Cuestionario de Creatividad de Turtle. Dando como resultado la existencia de una correlación positiva media y estadísticamente significativa entre las variables de creatividad e inteligencia emocional, para analizar la correlación se empleó el estadístico de correlación de Pearson. Se propone un programa de intervención creativa para la enseñanza emocional de la ética teniendo en cuenta la correlación positiva de las variables, la propuesta consta de las actividades creativas en la enseñanza de la ética, su fundamentación, el cronograma y la evaluación del programa que se trabajará durante tres meses.
The purpose of this investigation is to analyze the relationship between the variable of creativity and the emotional intelligence on a study of 59 twelve-year-old students, in the sixth grade, at a center in the Department of Córdoba, Colombia. In order to propose a neuropsychological intervention program from the teaching of ethics by means of creative activities that promotes the development of emotional intelligence. The applied questionnaires were: Multiple Intelligence Questionnaires of Armstrong, and the Creativity Questionnaire of Turtle. Given as a result the existence of a positive medium correlation and statistical significance between the variables of creativity and emotional intelligence, to analyze the correlation, Pearson’s statics were used. A creative intervention program is proposed for the teaching of emotional ethics keeping in mind the positive correlation of the variables; the program has the creative activities in the teachings of ethics. The proposed neuropsychological intervention program will last three months.
Sponsorship: Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación. Laboratorio de Psicología Social
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 7 de febrero de 2016
Aceptación/Publicación: 10 de febrero de 2016
Correspondencia: veronica.lopez@unir.net
Series/Report no.: ULU;1
Keywords: Creatividad
Creativity
Ética
Ethics
URI: http://hdl.handle.net/10481/39856
ISSN: 2445-0677
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rico-Polo, D.J.; et al. La creatividad y la inteligencia emocional en adolescentes. Propuesta de enseñanza de la materia ética. ULU, 1: 23-27 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/39856]
Appears in Collections:ulu, 1 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
1-4.pdf184.12 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada