Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._19, 3 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39810

Title: Una oportunidad para evaluar las teorías del cambio: La estrategía europea contra el abandono escolar prematuro
Other Titles: An opportunity to evaluate theories of change: the european strategy against early school leaving
Authors: Rambla, Xavier
Fontdevila, Clara
Issue Date: 2015
Abstract: Los métodos de análisis de las políticas públicas prestan una creciente atención al análisis de las teorías del cambio, puesto que este enfoque indaga qué factores concretos favorecen o entorpecen los resultados de un programa de actuación en un entorno concreto. Para ello recurren a menudo a la revisión de la literatura especializada con el fin de ponderar la coherencia y la verosimilitud de una política. Este artículo realiza este ejercicio comparando la propuesta de prevenir, intervenir (sobre) y compensar el abandono escolar prematuro, lanzada por el Consejo Europeo y la Comisión Europea, con la propuesta de ofrecer itinerarios diversificados y pre-profesionales a los estudiantes con mayor riesgo de abandono prematuro, adoptada por los gobiernos de España y de la mayoría de comunidades autónomas desde hace una década. En este sentido, la revisión ha recopilado y analizado la literatura especializada sobre la flexibilización de las trayectorias escolares, las becas condicionadas a cursar estudios postobligatorios y la intervención integral en los centros.
Public policies analysis is paying a growing attention to the analysis of theories of change. This approach is proposed to the extent it inquires which concrete factors either favour or hinder the outcomes of programmes implemented in given settings. Often, these studies draw on the review of the specialised literature so as to estimate the coherence and the plausibility of a policy. Thus, on the one hand, the article looks at the European Council and the European Commission proposal to prevent, intervene (on) and compensate (for) early school leaving. On the other hand, this approach is compared to the proposal to offer diversified and pre-vocational pathways to students, as adopted by the central and most regional governments in Spain for the last decade. In this vein, the review has collected and analysed the specialised literature on flexible school pathways, scholarships conditioned to enrolling in further education, and integral intervention on schools.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar
Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Política educative
Europeización
Abandono escolar premature
Políticas públicas
Education policy
Europeanisation
Early school leaving
Public policies analysis
URI: http://hdl.handle.net/10481/39810
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rambla, X.; Fontdevila, C. Una oportunidad para evaluar las teorías del cambio: La estrategía europea contra el abandono escolar prematuro. Profesorado, 19(3): 44-57 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/39810]
Appears in Collections:Vol._19, 3 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
43623-132124-1-SM.pdf301.62 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada