Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen_10 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39495

Title: Caracterización del significado de múltiplo por maestros en formación
Other Titles: Characterizing the meaning of multiple by pre-service elementary school teachers
Authors: López, Ángel
Castro, Encarnación
Cañadas, María C.
Issue Date: Jan-2016
Abstract: Este trabajo forma parte de una investigación centrada en la divisibilidad en Z+. Los sujetos participantes son maestros en formación. Uno de los objetivos de la investigación consiste en caracterizar los significados que muestran los maestros en formación sobre el concepto de múltiplo. Este artículo recoge los resultados obtenidos en relación con dicho objetivo. Analizamos las producciones escritas de 37 maestros en formación obtenidas en una sesión práctica de aula, diseñada y desarrollada en el contexto de un experimento de enseñanza. Realizamos la caracterización de los significados a través de los elementos del análisis didáctico: estructura conceptual, sistemas de representación y fenomenología. Los maestros en formación mostraron mayoritariamente tres significados de múltiplo: producto, relación y dividendo en una división exacta.
This paper is part of a wider study focused on divisibility. Participants were prospective elementary teachers. One of the aims of the research is to characterize the meanings of multiple shown by prospective teachers. In this paper, we present the results concerning this aim. We analyse the productions of 37 prospective elementary teachers collected in a practice session, designed and developed in the context of a teaching experiment. We characterize the meanings through the following elements of the didactic analysis: conceptual structure, representation systems and phenomenology. Prospective teachers showed mostly three meanings of multiple: product, relationship and dividend in an exact division.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;10(2)
Keywords: Conocimiento matemático
Divisibilidad
Maestros en formación
Múltiplo
Divisibility
Mathematical knowledge
Multiple
Pre-service elementary school teachers
URI: http://hdl.handle.net/10481/39495
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: López, A.; Castro, E.; Cañadas, M.C. Caracterización del significado de múltiplo por maestros en formación. PNA, 10(2): 111-134 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/39495]
Appears in Collections:Volumen_10

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Lopez2016PNA10(2)Caracterizacion(1).pdf1.3 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada