Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen_10 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39494

Title: Construction and modification of the autonomy of school mathematical knowledge in Portugal
Other Titles: Construcción y modificación de la autonomía del conocimiento matemático escolar en Portugal
Authors: Matos, José Manuel
Issue Date: Jan-2016
Abstract: During the second half of the nineteenth century and early twentieth century the discipline of secondary mathematics was gradually built in Portugal and certified teachers, textbooks, programs, special teaching techniques emerge. This consolidation process ends with the emergency of school subjects that develop some kind of autonomy as Chervel puts it. This article discusses how the school discipline of mathematics in secondary education in Portugal was set. This process is inseparable from teacher training and so we will observe professional legitimation processes paying special attention to ways in which autonomy has been building and modifying over time.
Durante la segunda mitad del siglo XIX y principios del siglo XX la disciplina de las matemáticas en secundaria fue construida gradualmente en Portugal y emergen libros de texto, programas, técnicas de enseñanza especiales y la certificación de maestros. Este proceso de consolidación termina con el surgimiento de disciplinas escolares desarrolladas con algún tipo de autonomía como la planteada por Chervel. Este artículo describe cómo se creó la disciplina escolar de las matemáticas en la educación secundaria en Portugal. Este proceso va unido a la formación docente y, por tanto, se observan procesos de legitimación profesional, prestando especial atención a las formas en que la autonomía se ha estado construyendo y modificando en el tiempo.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;10(2)
Keywords: Autonomy
Cultural history
Mathematics education
School subjects
Asignaturas escolares
Autonomía
Educación matemática
Historia cultural
URI: http://hdl.handle.net/10481/39494
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
An error occurred on the license name.
Citation: Matos, J. M. Construction and modification of the autonomy of school mathematical knowledge in Portugal. PNA, 10(2): 95-110 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/39494]
Appears in Collections:Volumen_10

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Matos2016PNA10(2)Construction(1).pdf321.27 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada