Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica y Organización Escolar >
DDOE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39434

Title: Cómo planifican las tareas de escritura estudiantes universitarios españoles
Authors: Gallego Ortega, José Luis
García Guzmán, Antonio
Rodríguez Fuentes, Antonio
Issue Date: 2013
Abstract: En este artículo se presentan los resultados de una investigación sobre la expresión escrita de estudiantes universitarios españoles (futuros docentes). Su principal objetivo fue analizar el proceso de planificación de la escritura por estos estudiantes para conocer sus habilidades e identificar sus limitaciones. Se trata de una investigación cualitativa (estudio de caso), en la que se utilizó la "entrevista cognitiva" para obtener los datos y el "análisis de contenido" para interpretarlos. Los resultados revelan que estos estudiantes poseen un conocimiento limitado de las operaciones que conforman el proceso de planificación de la escritura, y que el registro de ideas, en primer lugar, y su ordenación, en segundo término, son las operaciones cognitivas en las que los entrevistados encuentran mayores dificultades.
This article presents the results of a study on the written expression of Spanish university students (future teachers). The main objective was to analyze the students' process of planning their writing, in order to discover their skills and identify their limitations. The study is qualitative (a case study) in which the "cognitive interview" was used to obtain data and "content analysis" was employed to interpret the data. The results reveal that these students have limited knowledge of the operations included in the process of planning writing; the cognitive operations in which the interviewees encounter greatest difficulties are the recording of ideas, in the first place, followed by the organization of ideas.
Publisher: Consejo Mexicano de Investigación Educativa
Keywords: Comunicación escrita
Estudiantes
Educación superior
Estudio de caso
España
Written communication
Students
Higher education
Case study
Spain
URI: http://hdl.handle.net/10481/39434
ISSN: 1405-6666
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gallego Ortega, J.L.; García Guzmán, A.; Rodríguez Fuentes, A. Cómo planifican las tareas de escritura estudiantes universitarios españoles. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57): 599-623 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/39434]
Appears in Collections:DDOE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GallegoOrtega_EscrituraEstudiantes.pdf159.77 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada