Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica y Organización Escolar >
DDOE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39428

Title: Estudio sobre la actitud y la utilización de medios de información y comunicación por alumnos con déficit visual
Other Titles: Study about the attitude and mass media use by pupils with visual deficit
Authors: Rodríguez Fuentes, Antonio
Gallego Ortega, José Luis
Issue Date: 2007
Abstract: En la actual Sociedad del Conocimiento, también conocida como Sociedad de la Información y de la Comunicación), se ha incrementado el acceso a la información, pero también se ha dificultado o excluido para determinadas poblaciones. Esta investigación analiza el acceso, interés y uso de los medios de comunicación para el colectivo de alumnos con deficiencia visual, a través de entrevistas a 9 alumnos del contexto de Melilla (España), a las que se aplica el análisis de contenido y porcentual. Los datos arrojan resultados de los que se puede concluir que existen diferencias individuales de acuerdo con las características de su déficit (baja visión y ceguera) y su nivel socioeducativo. Pese a ello, se han evidenciado algunas dificultades comunes para acceder a Internet, ordenador, Revistas, DVD, cine e incluso la TV, que han de ser superadas en pro de la inclusión de estas personas, para no incrementar la brecha digital, ya abierta.
The access to information for the most part of the citizens is exponentially increased by the Society of Knowledge (Society of Information and Communication). However, it makes difficult or excludes that access to certain groups of people. This investigation analyses this phenomenon regarding the group of students with sight deficiency as well as their attitude, interest and possibilities for the access and use of information. To undertake this, interviews have been carried out to 9 students from Melilla (Spain), which have been analysed according to their content and statistically. One of the conclusions derived from the analysis is that there are individual differences as far as their sight handicap (low vision and blindness) and their socioeducational level are concerned. Another conclusion is the fact that the students’ difficulties to access to the Internet, computers, magazines, DVDs, cinema, and even television are high and common to all of them.
Publisher: Universidad de Carabobo. Facultad de Ciencias de la Información
Keywords: Ceguera y baja visión
Sociedad del conocimiento
Acceso al conocimiento
Brecha digital
Blindness and low vision
Society of knowledge
Access to knowledge
Digital gap
URI: http://hdl.handle.net/10481/39428
ISSN: 1316-5917
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rodríguez Fuentes, A.; Gallego Ortega, J.L. Estudio sobre la actitud y la utilización de medios de información y comunicación por alumnos con déficit visual. Revista Ciencias de la Educación, 1(29): 31-56 (2007). [http://hdl.handle.net/10481/39428]
Appears in Collections:DDOE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
RodriguezFuentes_EstudioMedios.pdf186.59 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada