Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica y Organización Escolar >
DDOE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39421

Title: Políticas educativas de reforma de la Formación Profesional en España
Other Titles: Educational policies of reform of the professional training in Spain
Authors: Rodríguez Fuentes, Luis
Gallego Ortega, José Luis
Rodríguez Fuentes, Antonio
Issue Date: 2013
Abstract: En este artículo se revisa el tratamiento que las enseñanzas de formación profesional han recibido en las diferentes reformas del sistema educativo español. En perspectiva histórica, se analizan las disposiciones legales más representativas que regulan estas enseñanzas, y se describe el nuevo sistema de formación profesional dual, recientemente regulado en España. Se concluye subrayando la necesidad de que las instituciones educativas y los centros de trabajo generen conjuntamente entornos de aprendizaje donde todas las partes puedan aprender, así como la conveniencia de integrar los conocimientos teóricos y prácticos para desarrollar competencias de alto nivel, con el fin de mejorar las perspectivas laborales de las personas, su empleabilidad y la mejora de la competitividad de las empresas.
his article shows the treatment that the professional training teaching has received in the different reforms of the Spanish educational system. From the historical perspective, the main laws that regulate this teaching are analyzed and it is described the new dual professional training system which has recently been regulated in Spain. This article concludes emphasizing the necessity that the educational institutions and the work centers jointly must produce learning environments where all the parties must be able to learn and this article also concludes that it is convenient that both theoretical and practical knowledges must be integrated so that high level competences are developed in order to improve the labor perspectives of the people, their employability and the improvement in the competitiveness of the companies.
Publisher: Organizacion de Estados IberoAmericanos para la Educacion la Ciencia y la Cultura (OEI)
Keywords: Política educativa
Formación profesional
España
Educational politic
Professional training
Spain
URI: http://hdl.handle.net/10481/39421
ISSN: 1681-5653
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gallego Ortega, J.L.; Rodríguez Fuentes, A.; Rodríguez Fuentes. L. Políticas educativas de reforma de la Formación Profesional en España. Revista Iberoamericana de Educación, 62(2): 1-13 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/39421]
Appears in Collections:DDOE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
RodriguezFuentes_PoliticasEducativas.pdf2.8 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada