Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 5.1 (2014) (Nº Especial: Creativity in art teaching) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39403

Title: Un Proyecto Integrado para el desarrollo de la creatividad en Educación Secundaria Obligatoria
Other Titles: An Integrated Project for the development of creativity in Secondary Education
Authors: Mahillo Miranda, Sara
Martínez Samper, Carmen
Abós Olivares, Pilar
Issue Date: 10-Dec-2013
Abstract: CUÉNTAME UN CUENTO tiene su punto de partida en la línea de investigación: “Cauces para la creatividad plástica, escénica y audiovisual” (modalidad B), desarrollada en el Máster en Profesorado de Dibujo y Artes Plásticas de la Universidad de Zaragoza. El Proyecto Integrado, que se ha planteado para desarrollar la creatividad desde la triple perspectiva señalada, busca impulsar la cultura de la creatividad desde la colaboración interdisciplinar entre asignaturas. CUENTAME UN CUENTO es una propuesta metodológica que consiste en representar un cuento (o adaptación literaria) a un grupo de alumnos de una etapa educativa inferior a la de los nuestros. Se realiza así, un trabajo multidisciplinar en el que se interrelacionan conocimientos de diferentes materias Para ello, los alumnos abordaran diversas tareas programadas tales como: seleccionar o adaptar una narración, decidir el tipo de representación, utilizar recursos musicales o audiovisuales, realizar actividades de publicitación del acto (el cartel), preparar una ilustración de la narración, diseñar y ejecutar la escenografía necesaria y representar el fruto de su trabajo.
TELL ME A STORY has its starting point in the line of research: "Courses for sculptural, scenic and audiovisual creativity” (modality B), developed at the Masters in Teaching of Drawing and Fine Arts at the University of Zaragoza. The Integrated Project, which has been set out to develop creativity from the triple perspective indicated, seeks to promote the culture of creativity from interdisciplinary collaboration. TELL ME A STORY is a methodology proposal which consists in playing a story (or literary adaptation) to a group of students which has an educational stage lower than ours. A multidisciplinary is performed in which knowledge of different subjects interrelate. For this, the students deal with different scheduled tasks such as selecting or adapting a story, deciding the type of representation, using musical or audiovisual resources, making publicity act (the poster), preparing an illustration of the story, design and implement the necessary scenery and represent the r of their labor.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Creatividad
Proyecto integrado
Trabajo por tareas
Interdisciplinaridad
Cuenta cuentos
Creativity
Integrated Project
Working for tasks
Learning by performing tasks
Interdisciplinarity
Storyteller
URI: http://hdl.handle.net/10481/39403
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Mahillo Miranda, S.; Martínez Samper, C.; Abós Olivares, P. (2013). Un Proyecto Integrado para el desarrollo de la creatividad en Educación Secundaria Obligatoria. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 5(1), pp. 162–176. [http://hdl.handle.net/10481/39403]
Appears in Collections:Vol. 5.1 (2014) (Nº Especial: Creativity in art teaching)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vol05(1)_015_jett_mahillo_martinez_abos.pdf518.73 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada