Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 5.1 (2014) (Nº Especial: Creativity in art teaching) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39400

Title: La motivación en la enseñanza de la danza: análisis de la teoría de la autodeterminación
Other Titles: Motivation in dance education: analysis of self-determination theory
Authors: Ibáñez Granados, Delia
Fernández Cruz, Manuel
Issue Date: 30-Dec-2013
Abstract: En este artículo se presenta un análisis del nivel de motivación autodeterminada que posee el alumnado de danza (Danza clásica, Danza moderna, Danza del vientre y Bailes de salón), impartidos en la Escuela Municipal de Música y Danza de Ogíjares (Granada), atendiendo a la edad y al grupo al que pertenecen. Mediante la aplicación del cuestionario traducido al español por Moreno, Cervelló, y Martínez (2007) del instrumento denominado Behavioral Regulation in Exercise Questionnaire-2 (BREQ-2: Markland y Tobin, 2004), con sus diferentes ítems adaptados al ámbito de la danza. El estudio se apoya en la conceptualización de las diferentes mini-teorías que forman la TAD (Teoría de la Autodeterminación), puesto que la motivación constituye un factor relevante en la educación de la danza.
This paper addresses an analysis of self-determined motivation level students having dance: classical dance, modern dance, Belly Dancing and Ballroom, taught at the School of Music and Dance Ogíjares (Granada), attending age and the group to which they belong. By applying a questionnaire translated into Castilian by Moreno, Cervello, and Martinez (2007) instrument called Behavioral Regulation in Exercise Questionnaire-2 (BREQ-2: Markland and Tobin, 2004), with different items adapted to the field of dance. Building on the conceptualization of different minitheories that form the TAD (Self-determination theory), since motivation is an important factor in the education of dance.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Motivación
Autodeterminación
Danza
Enseñanza
Motivation
Self-determination
dance
Teaching
URI: http://hdl.handle.net/10481/39400
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Ibáñez Granados, D.; Fernández Cruz, M. (2013). La motivación en la enseñanza de la danza: análisis de la teoría de la autodeterminación. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 5(1), pp. 124–138. [http://hdl.handle.net/10481/39400]
Appears in Collections:Vol. 5.1 (2014) (Nº Especial: Creativity in art teaching)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vol05(1)_012_jett_ibañez_fernandez.pdf1.11 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada