Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 5.1 (2014) (Nº Especial: Creativity in art teaching) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39399

Title: La representación escénica como acción formativa para la adquisisción de competencias en el alumnado de educación superior
Other Titles: Representation as training action stage for the acquisition of skills in higher education students
Authors: Herrero Martínez, Rafaela María
García de Viguera, María del Carmen
Donoso Pérez, Belén
Issue Date: 4-Dec-2013
Abstract: El proceso de enseñanza-aprendizaje en la universidad ha pasado de estar basado en el aprendizaje centrado en contenidos a uno que promueve la adquisición de competencias. De este hecho, surge la siguiente cuestión: ¿Cómo nos aseguramos que el alumnado adquiere un grado adecuado de adquisición de las competencias?. Existen competencias que solo son evaluadas en una asignatura, en un cuatrimestre determinado y que no vuelven a ser trabajadas a lo largo de todo el título, por lo que resulta difícil aceptar que el alumnado las haya adquirido en su totalidad. El diseño de esta propuesta interdisciplinar pretende contribuir y dar respuesta a esta nueva realidad tomando como base los cambios metodológicos que introduce el Espacio Europeo de Educación Superior, destacando entre ellos, el aumento de la interactividad entre profesorado y alumnado, el fomento del trabajo en equipo y la mejora de interdisciplinariedad entre áreas. El escenario elegido para desarrollar esta propuesta es la representación escénica, tratada desde un enfoque innovador en la que el alumnado de la Titulación de Grado en Educación Infantil integrará los contenidos prácticos aprendidos en dos asignaturas pertenecientes a cursos diferentes empleando instrumentos de evaluación comunes que perseguirán un aumento en el grado de adquisición competencial del alumnado.
The teaching-learning process in the university has gone from being based on content-centered learning to one that promotes the acquisition of skills. From this fact, the following question is: How do we ensure that students acquire an appropriate level of skills and competencies?. There are skills that are assessed on a single subject in a given quarter and did not return to be worked throughout the title, so it is difficult to accept that students have been acquired in full. The design of this interdisciplinary proposal aims to contribute and respond to this new reality based on the methodological changes introduced by the European Higher Education Area, among them, increasing the interactivity between teachers and students, encouraging teamwork and improving interdisciplinary between areas. The stage chosen to develop this proposal is stage performance, treated from an innovative approach in which the students of the Degree in Early Childhood Education will integrate practical content learned in two subjects belonging to different courses using common assessment tools pursue one increase in the level of student competence acquisition.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Coordinación vertical
Trabajo en grupo
Representación escénica
Lista de control
Evaluación de competencias
Vertical coordination
Workgroups
Stage performance
Check list
Skills assessment
URI: http://hdl.handle.net/10481/39399
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Herrero Martínez, R.M.; García de Viguera, M.C.; Donoso Pérez, B. (2013). La representación escénica como acción formativa para la adquisisción de competencias en el alumnado de educación superior. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 5(1), pp. 115–123. [http://hdl.handle.net/10481/39399]
Appears in Collections:Vol. 5.1 (2014) (Nº Especial: Creativity in art teaching)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vol05(1)_011_jett_herrero_garcia_donoso.pdf406.32 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada