Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 6.1 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39388

Title: Saragossa Sites. Education from the city through heritage routes
Other Titles: Los sitios de Zaragoza. Itinerarios patrimoniales para educar en la ciudad
Authors: Huerta, Ricardo
Issue Date: 26-Apr-2015
Abstract: This paper reviews the efforts of the municipality of Zaragoza to promote an innovative heritage education project. This project adds value to the archaeological ruins discovered a few years ago (Teatro Romano, Public Baths) and other urban spaces musealized (Forum Museum, Museo del Puerto Fluvial). Heritage education is based on a city tour that culminates in the splendid Museo Pablo Gargallo. In this proposal we are interested in the part relating to education in museums. But we also found important to have integrated different parts of the city in a real urban route. This route connects different places imbued with tradition, art, history and memory. To understand and analyze this reality we have relied on key methodological case studies, using interviews and surveys of the main groups involved: teachers, technical and cultural mediators. We have also observed numerous live group visits. Thanks to this formula (which includes several urban areas) is achieved increasing the participation of many groups, especially school visits and families.
El presente trabajo revisa el esfuerzo que se ha llevado a cabo desde la municipalidad de Zaragoza para impulsar un proyecto de educación patrimonial que pone en valor tanto los restos arqueológicos hallados hace unos años (Teatro Romano, Termas Públicas) como otros espacios urbanos (Museo del Foro, Museo del Puerto Fluvial) en base a un recorrido urbano que culmina en el espléndido Museo Pablo Gargallo. De esta propuesta nos interesa tanto la vertiente referida a la educación en museos como al atractivo que supone haber integrado diferentes partes de la ciudad en una verdadera ruta urbana que aglutina así diferentes lugares impregnados por la tradición, el arte, la historia y la memoria. Para conocer y analizar esta realidad nos hemos basado en las claves metodológicas de los estudios de caso, utilizando entrevistas y encuestas a los principales colectivos implicados: profesorado, mediadores y técnicos culturales. Hemos observado en directo numerosas visitas de grupos. Entre los resultados obtenidos destacamos que con esta fórmula que integra varios espacios urbanos se ha conseguido potenciar y reactivar la participación de numerosos públicos.
Sponsorship: This research is part of R+D+i Project “Educación Patrimonial en España: consolidación, evaluación de programas e internacionalización del Observatorio de Educación Patrimonial en España (OEPE)” ("Heritage Education in Spain: Consolidation, Program Evaluation and Internationalization Heritage Education Observatory in Spain") with reference number EDU2012-37212. Ministerio de Ciencia y Tecnología.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Education
City
Heritage
Art
Saragossa
Educación
Ciudad
Patrimonio
Arte
Zaragoza
URI: http://hdl.handle.net/10481/39388
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Huerta, R. (2015). Saragossa Sites. Education from the city through heritage routes. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 6(1) 52–64. [http://hdl.handle.net/10481/39388]
Appears in Collections:Vol. 6.1 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol6(1)_004_jett_huerta.pdf388.61 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada