Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 5.2 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39365

Title: Transmitir y educar: sentidos, críticas y posibilidades
Other Titles: Transmitting and educating: meanings, reviews and possibilities
Authors: Jesica Montenegro, Elizabeth Bárbara
Condenanza, Lucía María
Issue Date: 9-Dec-2014
Abstract: La cuestión de la transmisión se encuentra en el centro de la problemática educativa (no sólo escolar) y a su vez, en el eje de la vida y del tejido social, en tanto condición de construcción, inscripción e identidad cultural. Partiendo de esta aproximación, trabajamos la temática a partir de los siguientes interrogantes: ¿Cuáles son los sentidos otorgados al concepto de transmisión en el campo pedagógico? ¿Qué pueden aportar otros campos al tema en discusión? ¿Cuál es la relación entre transmisión y educación? Nos proponemos problematizar teóricamente algunas nociones que posibilitaron despojar al término transmisión de su connotación negativa, y que habilitaron su resignificación generando implicancias en el campo pedagógico. Por último, reflexionamos sobre la transmisión en la acción de educar, y para ello tomamos aportes de autores/as de distintos campos disciplinares y analizamos una escena de un film. A su vez, vinculamos los procesos de transmisión con la noción de educabilidad en tanto característica distintiva del ser humano. Creemos que la re-significación del término en el campo pedagógico posibilitó pensar una transmisión que da lugar a la construcción por parte de los sujetos de sus propios recorridos. En esta perspectiva, educar es fundamentalmente, crear condiciones para la filiación simbólica del sujeto, mediante la transmisión de la herencia cultural, dejando lugar a la opción de resignificar lo recibido, a la variación, en ejercicio de la libertad del otro.
Transmission lies at the root not only of the school problem but also of the educational one, and in turn of life and social fabric as condition for cultural construction, enrollment and cultural identity. Based on this approach, the topic is dealt with taking the following questions as the starting point: What are the senses given to the concept of transmission in the pedagogical field? What other fields can contribute to the topic under discussion? What is the relationship between transmission and education? We propose a theoretical discussion of some notions which enable the term “transmission” to be disposed of its negative connotation and which enable its redefinition, creating implications in the pedagogical field. Finally, we reflect upon transmission in the educating action; therefore, we take contributions from authors from different disciplinary fields and analyse a film scene. In turn, we link transmission processes to the educability notion as a unique feature of human beings. We believe that the redefinition of the term in the pedagogical field allow us to think of transmission as leading subjects to build their own paths. In this approach, to educate means basically to create the conditions for the subject’s symbolic affiliation through the transmission of cultural heritage, making it possible to redefine what has been received and to make changes, in exercise of our freedom.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Pedagogía
Transmisión
Herencia cultural
Resignificación
Educabilidad
Educación
Pedagogy
Transmission
Cultural heritage
Redefinition
Educability
Education
URI: http://hdl.handle.net/10481/39365
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Jesica Montenegro, E.B.; Condenanza, L.M. (2014). Transmitir y educar: sentidos, críticas y posibilidades. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 5(2), pp. 287–296. [http://hdl.handle.net/10481/39365]
Appears in Collections:Vol. 5.2 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol5(2)_021_jett_montenegro_condenanza.pdf252.36 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada