Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 5.2 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39359

Title: La empleabilidad en la Universidad Española
Other Titles: Employability at the Spanish University
Authors: Lantarón, Belén S.
Issue Date: 19-Nov-2014
Abstract: En este último siglo, el mercado laboral se ha visto modificado tanto desde el punto de vista sociológico, como desde el económico y el tecnológico. Estos cambios han propiciado la desaparición de algunos tipos de empleo y la aparición de otros. En este contexto, la preocupación por la inserción socio-laboral de las personas constituye el fin último de políticas y educación y abre un debate en el cual, la universidad no se queda ajena. Pero, ¿cómo pueden las universidades españolas favorecer la empleabilidad de sus graduados? Esta cuestión es abordada en el presente estudio. La información recogida se obtuvo utilizando como base metodológica la revisión de la literatura así como de las páginas web de las universidades españolas (públicas y privadas). Los resultados obtenidos confirman que la empleabilidad también es una responsabilidad de la universidad como institución educativa y por tanto puede incidir en su implementación entre sus graduados. El estudio concluye que las universidades españolas cuentan con dos estrategias que contribuyen a optimizar la empleabilidad de sus graduados: el diseño de nuevos planes de estudio y una adecuada oferta de servicios de orientación profesional.
In the last century, the labor market has been changed both from a sociological, as from the economic and technological point of view. These changes have led to the disappearance of some types of employment and the emergence of others. In this context, concerns about the socio- labor integration of people is the ultimate goal of policy and education and open a debate on employability in which the university is not left outside. But how can the Spanish universities optimize the employability of their graduates? This issue is addressed in the present study, using as fundamental methodology a literature and web pages of the universities (public and private) review. The results show that the employability is links to different factors that influence it, concluding that must be treated as a shared responsibility. Obviously, the responsibility of the universities is emphasized, as an educational institution, to improve the employability of their graduates, noting that Spanish universities have two strategies that help optimize it: the design of new curricula and an adequate offer of professional counseling services.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Empleabilidad
Educación superior
Planes de estudio
Orientación profesional
Servicios de orientación profesional
Employability
Higher education
Curricula
Career guidance
Career guidance services
URI: http://hdl.handle.net/10481/39359
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Lantarón, B.S. (2014). La empleabilidad en la Universidad Española. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 5(2), pp. 272–286. [http://hdl.handle.net/10481/39359]
Appears in Collections:Vol. 5.2 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol5(2)_020_jett_lantarón.pdf549.45 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada