Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 6.1 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39356

Title: Curriculum design: A gestalt approach to the pedagogy of entrepreneurship education with postgraduate student teachers in an irish university
Other Titles: Diseño curricular: Un enfoque ‘gestalt’ a la pedagogía educativa del desarrollo empresarial con profesores que estudian un posgraduado en una universidad irlandesa
Authors: Slattery, Gerard
Danaher, Morgan
Issue Date: 20-Jun-2015
Abstract: Significant evidence exists attributing the importance of entrepreneurship education (EE) to national competitive advantage (Henry and Treanor, 2012; Porter, 2011; Porter and Kramer, 2011; Carree and Thurik, 2010). Student numbers in formal EE programs in Irish second level schools are limited to those opting for special programs. This paper sets out to identify a more appropriate pedagogical approach to forming student teachers as teachers of EE in Irish second level schools. An action research methodology was adopted to review and improve the EE module on the teacher education postgraduate diploma in business in an Irish university. By adopting a gestalt approach, the researchers aimed to foster heightened awareness in teachers, to embed innovative pedagogical practice in EE paralleling best practice elsewhere. Rigor was added to the researchers‟ analysis of their own phenomenological interpretations of the module by incorporating feedback from focus groups of students involved, and individual students. The findings suggest that time constraints constricted development of an andragogical holistic approach, organic to fostering creativity and self-agency, the very gestalt characteristics aimed at being cultivated. Students expressed satisfaction with the collaborative course components – experiential and action centered. Grounded in the gestalt philosophy of awareness, self-regulation and creativity, it challenged static, traditional, didactic understandings of EE. For some students, this proved a significant challenge. The key finding from this study is that a holistic, two-layered approach, comprising of a foundational layer (encompassing practical steps in business start ups) and a transformational layer (focusing on more dynamic concepts that are philosophical and attitudinal in nature), is the optimal pedagogical strategy for the cultivation of an effective EE programme.
Existe una evidencia significativa que asigna la importancia de la educación del desarrollo empresarial (EE) a la ventaja o beneficio competitivo nacional (Henry y Treanor, 2012; Porter, 2011; Porter Y Kramer, 2011; Carree Y Thurik, 2010). El nŭmero de estudiantes en programas oficiales de EE en institutos irlandeses está limitado a aquellos que optan a programas especiales dentro de los mismos. Este trabajo tiene la intención de identificar un enfoque pedagógico más apropiado para formar profesores que siguen con sus estudios como profesores de EE en institutos irlandeses. Se aceptó una medida para investigar la metodologia y asi mejorar el módulo de posgrado del título de profesorado con la especialidad en negocios en una universidad irlandesa. Adoptando este enfoque, los investigadores apuntan a promover una mayor conciencia en los profesores, para incorporar una práctica pedagōgica más innovadora en EE. Se aňadió regurosidad a los análisis de los investigadores de sus interpretaciones fenomenológicas del mōdulo, a través del recibimiento de feedback por parte de los grupos de estudiantes involucrados asi como de estudiantes a nivel particular. Las conclusiones sugieren que el tiempo limita o restringe el desarrollo del enfoque holistico-andragógico, consistente en poblar de creatividad y autonomia las muy „gestálticas‟ caracteristicas apuntadas y adquiridas. Los alumnus mostraron su satisfacción con los componentes colaborativos del curso – centrados en la autorregulación y la práctica. Estos estaban basados en la filosofia del conocimiento, de la experiencia y de la creatividad, de „Gestalt‟. Todo ello desafiando a los invariables, tradicioinales y conocimientos didácticos del EE. Esto, para algunos alumnus, supuso todo un reto.El resultado de este studio es un enfoque holistico de dos niveles. Un primer nivel que lo denominaremos como la base (que abarca etapas practicas iniciales en temas de empresa) y un segundo nivel transformacional (centrado en conceptos más dinámicos, los cuales son, de carácter, filosóficos y actitudinales por naturaleza). Este resultado será la estrategia pedagógica óptima para el refinamiento y la sofisticación de un programa efectivo de EE
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Curriculum design
Diseño curricular
Entrepreneurship education
Gestalt
Holistic
Experiential
Pedagogy
Transformational
Enterprise
Educación del desarrollo empresarial
Gesalt
Holístico
Experiencial
Pedagogía transformacional
Empresa
URI: http://hdl.handle.net/10481/39356
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Slattery, G. y Danaher, M. (2015). Curriculum design: A gestalt approach to the pedagogy of entrepreneurship education with postgraduate student teachers in an irish university. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 6(1), pp. 134 – 148.[http://hdl.handle.net/10481/39356]
Appears in Collections:Vol. 6.1 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol6(1)_009_jett_slattery_danaher.pdf378.47 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada