Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 5.2 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39348

Title: El perfil prosumidor de los estudiantes en la web 2.0
Other Titles: The Profile of the students as prosumers in web 2.0
Authors: Sarsa, Javier
Issue Date: 12-May-2014
Abstract: Desde la llegada de la Web 2.0, muchos autores afirman que sus posibilidades pedagógicas son enormes y que todavía no se ha alcanzado la plenitud en su aprovechamiento. Existen abundantes discrepancias en la consideración de las redes sociales y de otros portales 2.0 como instrumentos de aprendizaje. En el presente artículo se pretende avanzar en esta cuestión. Para ello se ha llevado a cabo una investigación con estudiantes cuya edad media los permite clasificar en el grupo de nativos digitales. Se desea conocer en qué grado usan varios portales 2.0 bastante conocidos y cómo los sitúan con respecto a las oportunidades de aprendizaje que ofrecen. También se propone un sencillo indicador que nos ayude a conocer cuál es la ratio producción-consumo de los estudiantes en dichos portales. Los resultados obtenidos indican que un alto porcentaje de la muestra estudiada tiene un perfil absolutamente consumidor y que sólo unos pocos casos se podrían calificar de prosumidores o productores moderados. A partir de todo ello, se identifica la necesidad de que los profesores ayuden a los estudiantes a desvelar la existencia de nuevos sitios Web 2.0 relacionados con sus asignaturas y a promover tareas de creación, colaboración y publicación, que permitan a los estudiantes superar la barrera que presentan en esta faceta.
Since the beginning of the Web 2.0, many authors state that the 2.0 educational possibilities are huge and that 2.0 full exploitation has not been still achieved. There are numerous discrepancies in the consideration of social networks and other 2.0 websites as learning tools. In this paper we are trying to move forward on this question. Therefore, we have carried out a research with students whose average age allows classifying them as digital natives. We wish to know what degree they are using several well-known 2.0 websites and how they place them in respect of the learning opportunities they offer. Also, we propose a simple indicator which helps us know the production-consumption ratio of the students in those websites. The obtained results indicate that a high percentage of the studied sample has an absolutely consumer profile. And only a few cases could be described as prosumers or moderate producers. From all of these data, we identify the need for teachers to help their students to unveil the existence of new 2.0 websites related to their subjects and to promote creation, collaboration and publishing tasks which allow the students to overcome the barrier they have in this aspect.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Web 2.0
Productores
Consumidores
Prosumidores
Redes sociales
Aprendizaje colaborativo
Estudiantes
Producers
Consumers
Prosumers
Social networks
Collaborative learning
Students
URI: http://hdl.handle.net/10481/39348
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Sarsa, J. (2014). El perfil prosumidor de los estudiantes en la web 2.0. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 5(2), pp. 74 – 87. [http://hdl.handle.net/10481/39348]
Appears in Collections:Vol. 5.2 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol5(2)_006_jett_sarsa.pdf502.47 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada