Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 5.2 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39347

Title: Las prácticas de enseñanza de profesores universitarios memorables. El estudiante como par antropológico.
Other Titles: Teaching practices of memorable university professors. The student as an anthropological peer.
Authors: Porta, Luis
Flores, Graciela
Issue Date: 12-May-2014
Abstract: En el presente artículo ofrecemos algunos hallazgos obtenidos en nuestra investigación en torno a las “buenas prácticas de enseñanza” de una profesora de la cátedra Introducción a la Filosofía de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina. La docente integra el grupo de “profesores memorables” elegidos como ejemplos de buena enseñanza por estudiantes avanzados. En su concepción de enseñanza considera a los alumnos como pares antropológicos, esto se refleja en sus prácticas de enseñanza, donde la trama vincular es prioritaria y presenta dimensiones ético políticas peculiares. A partir de registros etnográficos de clases, entrevista a la docente, diario de campo, testimonios y materiales referenciales, intentamos avanzar en el conocimiento de la buena enseñanza universitaria, puesto que, como sostiene Litwin (2012) la indagación acerca de la buena enseñanza requiere la identificación de buenas prácticas en el aula mediante la investigación empírica.
This article discusses some findings from our research on the good teaching practices of a professor of the chair Introduction to Philosophy at Mar del Plata State University, Argentina. Such professor belongs to the group „memorable teachers‟ signalled as such by their advanced students. She regards her students as anthropological peers, and this is evidenced in her teaching, since she privileges the affective bond and favours certain ethic and political dimensions. We attempt to further our understanding of good university teaching through ethnographic records, an interview to the professor, surveys to the students, a class journal, testimonies and reference materials, for as Liwtin (2012) claims, research into good teaching practices calls for the identification of classroom work and the analysis of empirical data.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Vínculo antropológico
Vínculo pedagógico
Profesores
Didáctica
Enseñanza superior
Anthropological bond
Pedagogic bond
Professors
Didactics
Higher education
URI: http://hdl.handle.net/10481/39347
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Porta, L.; Flores, G. (2014). Las prácticas de enseñanza de profesores universitarios memorables. El estudiante como par antropológico. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 5(2), pp. 60–73. [http://hdl.handle.net/10481/39347]
Appears in Collections:Vol. 5.2 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol5(2)_005_jett_porta_flores.pdf305.23 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada