Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 5.2 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39346

Title: Análisis axiológico del Primer Decreto Orgánico sobre la Educación en Puerto Rico
Other Titles: Axiological analysis of the First Decree on Education in Puerto Rico
Authors: Villegas Cobián, Gregorio
Aponte Correa, María
Issue Date: 16-Apr-2014
Abstract: Los valores a lo largo de la vida tienen una trascendencia fundamental en la historia y en la vida del ser humano. Configuran a la sociedad y al individuo por medio de leyes educativas, en las cuales se plasma el tipo de hombre a formar. El objetivo de este estudio, es examinar la jerarquía de valores del Primer Decreto Educativo de Puerto Rico. De igual forma, se evalúa la incidencia de la legislación educativa española en la realidad puertorriqueña. Se utiliza la metodología de análisis de contenido axiológico y la interpretación de datos desde una perspectiva historiográfica, en el contexto de fines del siglo XIX. Una de las conclusiones a las cuales hemos llegado, es que la jerarquía de este decreto, está marcada por los valores: intelectuales, temporales, sociales, instrumentales y espaciales.
Lifelong values have a fundamental importance in the history and life of the human being. They configured society and the individual thru educational laws, in which the type of man to form is reflected. This study examines the hierarchy of values in the First Decree on Education in Puerto Rico. It will also evaluate the impact of Spain educational laws in Puerto Rican reality. It uses the analysis of axiological content method, and data interpretation from a historiographical perspective in 19th century context. One of the conclusions which we have reached, is that the hierarchy of this Decree, is marked by values: intellectual, temporal, social, instrumental and spatial.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Decreto
Valores
Axiología
Educación
Análisis de contenido
Historiografía
Decree
Values
Axiology
Education
Content analysis
Historiography
URI: http://hdl.handle.net/10481/39346
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Villegas Cobián, G.; Aponte Correa, M.D. (2014). Análisis axiológico del Primer Decreto Orgánico sobre la Educación en Puerto Rico. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 5(2), pp. 36-46. [http://hdl.handle.net/10481/39346]
Appears in Collections:Vol. 5.2 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vol5(2)_003_jett_villegas_aponte.pdf429.18 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada