Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Trabajo Social Global - Global Social Work >
Vol 5, Nº 9 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39332

Title: Aprendizaje basado en problemas sociales desde una perspectiva interdisciplinar: dilemas éticos de la intervención social
Other Titles: Learning based on social problems from an interdisciplinary perspective: ethical dilemmas of social intervention
Authors: Rondón García, Luis Miguel
Issue Date: Dec-2015
Abstract: El presente artículo está inspirado en un proyecto de innovación educativa desarrollado en la Universidad de Málaga (España) durante el período 2013-2015. Conforme a las exigencias del Espacio Europeo de Educación Superior, relativas a la adquisición de competencias sistémicas, instrumentales e interpersonales, se propone una experiencia didáctica innovadora, inspirada en la necesidad de retroalimentación de las ciencias sociales y en la socialización del saber, desde la perspectiva de un curriculum común. Su finalidad principal se orienta a garantizar unos resultados de aprendizaje óptimos en los grados de Trabajo Social, en disciplinas sociales relacionadas, desde una epistemología creativa de pensamiento lateral. Los resultados obtenidos han posibilitado la producción de unos materiales didácticos, consistentes en el planteamiento de situaciones problema procedentes de la práctica social. Esta información ha sido proporcionada por los profesionales que intervienen de forma empírica en la práctica, para generar recursos educativos, herramientas pedagógicas y sociales que aproximan la producción del conocimiento científico. Los casos sociales son analizados desde todas las ciencias sociales relacionadas con el Trabajo Social y difundidos para el uso docente, profesional y académico desde la perspectiva del saber nomotético.
This article is inspired by an innovative educational project developed at the University of Malaga (Spain) during 2013-2015. Complies with the requirements of the European Higher Education Area, concerning the acquisition of systemic, instrumental and interpersonal skills, an innovative learning experience, inspired by the need for feedback from the social sciences and socialization of knowledge, is proposed from the perspective of the common curriculum. Its main purpose is aimed at ensuring optimum results about learning in Social Work degree in related social disciplines, from a common and creative epistemology. The results have enabled the production of a didactic approach consisting of problem situations, the partner from practice materials. This information has been provided by the professionals involved empirically in practice, in order to generate educational resources, educational and social to scientific knowledge production tools. Welfare cases have been analyzed from all disciplinary perspectives or social sciences related to social work and disseminated for faculty, professional and academic use.
Sponsorship: Universidad de Málaga (España)
Publisher: Universidad de Granada. Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales
Series/Report no.: TSG, Vol 5;9
Keywords: Aprendizaje de casos
Práctica social
Interdisciplinariedad
Trabajo Social
Metodología
Learning Social Work practice
Cases
Social interdisciplinarity
Methodology
URI: http://hdl.handle.net/10481/39332
ISSN: 2013-6757
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rondón García, L.M. Aprendizaje basado en problemas sociales desde una perspectiva interdisciplinar: dilemas éticos de la intervención social. Trabajo Social Global, 5(9): 90-110 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/39332]
Appears in Collections:Vol 5, Nº 9 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
TSGV5_N9_5 Rondón-García.pdf342.82 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada