Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Proyectos Fin de Máster >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39050

Title: Carcajadas desde lo Bizarro: las contrafactas como herramienta feminista de resignificación, subversión y empoderamiento
Authors: Romero Alcalá, María del Carmen
Direction: Gallego Cuiñas, Ana
Clisby, Suzanne M.
Collaborator: Universidad de Granada. Instituto Universitario de Estudios de la Mujer
Issue Date: 30-Nov-2015
Submitted Date: 30-Sep-2015
Abstract: La música ha sido empleada históricamente como un medio de transmisión de mensajes, de catarsis y diversión. En este estudio, exploraremos los contenidos textuales de canciones, visibilizando tanto la propuesta de las contrafactas feministas, como a algunas de las personas que llevan a cabo esta práctica política dentro y fuera de los feminismos. Todo este proceso transformador que incluye personas y sus producciones ha sido poco estudiado desde la academia, a pesar de la larga trayectoria histórica que encontramos en la creación de contrafactas como medio de crítica y cambio social. Mediante la autoetnografía, el análisis del discurso y las entrevistas en profundidad, defiendo esta forma de modificación de las letras de las canciones como una herramienta de empoderamiento y de subversión del orden sociocultural establecido, que invita a la diversión al tiempo que posee un gran potencial pedagógico.
Music has been historically used like a way of message transmission, catharsis and fun. In this study, we explore the textual content of some songs, visiblizing as the feminist contrafacta as some of the people who carry out this politic practice, inside and outside of the feminisms. All this transformation process that includes people and their creations have not been much studied at the academia, despite the long historical trajectory that we can find in the creation of contrafactas as a way of critique and social change. By means of the autoethnography, the discourse analysis and in-depth interviews, I defend this way of lyrics modifications as a tool of empowerment and sociocultural establishment subversion, which encourages us to have fun, at the same time as possesses a large pedagogical potential.
Sponsorship: Máster Erasmus Mundus en Estudios de las Mujeres y de Género, GEMMA. 7ª ed.
Keywords: Contrafacta
Parodia
Feminismos
Autoetnografía
Música popular
Empoderamiento
Parody
Feminisms
Autoethnography
URI: http://hdl.handle.net/10481/39050
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Proyectos Fin de Máster

Files in This Item:

File Description SizeFormat
RomeroAlcala_Contrafactas.pdf1.4 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada