Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Grupo: ETIMO (HUM508) >
HUM508 - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/38374

Title: Metaficción en los libros infantiles italianos del siglo XXI
Other Titles: Meta-fiction in Italian children's book of the 21st Century
Authors: Gómez-López-Quiñones, Loreto
Issue Date: 2015
Abstract: En este artículo se lleva a cabo una revisión de libros italianos para niños publicados en el siglo XXI. En estas publicaciones se aprecia una fuerte tendencia metaliteraria que pone en un primer plano y de forma explícita los mecanismos de la propia construcción literaria infantil. Algunos de estos recursos metaficcionales son la alusión a la propia fisicidad del objeto libro, la indagación en las fórmulas narrativas, la reivindicación del rol activo del lector, la desmitificación del papel del narrador, la puesta en cuestión de la fidelidad del relato, la mise en abyme, y la metalepsis. A través de todos estos mecanismos, (que entroncan con la tradición italiana en autores como Gianni Rodari) se intenta promover una actitud crítica en el niño-lector y una literatura infantil más dinámica y dinamizadora que promueva lectores activos, capaces de crear, imaginar, transgredir y transformar la realidad.
In this essay, we aim at analyzing Italian children´s literature published in the 21st Century. In these books, there is a strong meta-literary tendency that brings to the forefront the mechanisms of literary creation. For example references to the book, games with the narrative structure, claims for a more active reader´s role, demystification of the narrator, calling into question the story truthfulness, the mirror game within the fictional world, and the metalepsis. Through all these devices and mechanisms, which can be traced in the Italian literary tradition in authors like Gianni Rodari, a new model of children´s literature is being promoted. This new literary model tries to encourage critical thinking in children-readers and a more dynamic way of reading so that children become more capable of creating, imagining, transgressing and transforming reality.
Publisher: Universidad de Castilla-La Mancha
Keywords: Literatura infantil italiana
Siglo XXI
Metaficción
Lectura
Rodari, Gianni
Capacidad crítica
Italian children's book
21st Century
Meta-fiction
Reading
Critical thinking
URI: http://hdl.handle.net/10481/38374
ISSN: 1885-446X
2254-9099
Citation: Gómez-López-Quiñones, L. Metaficción en los libros infantiles italianos del siglo XXI. Ocnos, 13: 99-115 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/38374]
Appears in Collections:HUM508 - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GomezLopezQuinones_LibrosInfantiles.pdf2.09 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada