Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación >
DPEE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/38125

Title: Efectos de un programa de intervención para la mejora de la competencia social en niños de educación primaria en Bolivia
Other Titles: Effects of an intervention program for improving social competence among Primary Education students from Bolivia
Authors: Pichardo Martínez, María del Carmen
García Berbén, Trinidad
Justicia Justicia, Fernando
Llanos Baldivieso, Claudia Cecilia
Issue Date: 2008
Abstract: Los datos demuestran que el desarrollo adecuado y positivo de habilidades sociales en la infancia es un cimiento importante para el buen ajuste social, ocupacional y personal a lo largo de la vida. Igualmente, el desarrollo de habilidades sociales inadecuadas durante la niñez esté asociado a diversas consecuencias negativas, incluyendo problemas psiquiátricos, problemas externos como la conducta antisocial agresiva y el trastorno por déficit de atención por hiperactividad, así como problemas internos como la depresión, el retraimiento social y la ansiedad. Por todo ello, consideramos de vital importancia el desarrollo de estas habilidades en edades tempranas. Este estudio pretende evaluar los efectos de un programa de habilidades sociales, dirigido a niños y niñas de primero, segundo y tercer curso de Educación Primaria de la ciudad de Santa Cruz de la Sierra (Bolivia). Los resultados muestran una mejora significativa en competencia social y socialización en los participantes.
Scientific findings show that an adequate and positive development of social skills during childhood is an important base of social, occupational and personal adjustment through life-span. On the other hand, it has been stablished that unfit social skills development during childhood is associated with negative effects like aggressive and antisocial behaviors, Attention Deficit Hyperactivity Disorder as well as internalizing problems like depression, social withdrawal and anxiousness. For these reasons, the development of social skills as earlier as possible is crucial. In this paper we try to assess the effects of a program focused on social skills for boys and girls from the first, second and third years of Primary Education from Santa Cruz de la Sierra (Bolivia). The results show significant improvement of social competence and socialization among the participants.
Publisher: Universidad de Almería
Keywords: Competencia social
Educación Primaria
Habilidades sociales
Social competence
Primary Education
Social skills
URI: http://hdl.handle.net/10481/38125
ISSN: 1577-7057
Citation: Pichardo Martínez, M.C.; et al. Efectos de un programa de intervención para la mejora de la competencia social en niños de educación primaria en Bolivia. International Journal of Psichology and Psychological Therapy, 8(3): 441-452 (2008). [http://hdl.handle.net/10481/38125]
Appears in Collections:DPEE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Pichardo_CompetenciaSocial.pdf96.45 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada