Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica y Organización Escolar >
DDOE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/37994

Title: Evolución de la función directiva en españa: recorrido por más de un siglo de historia
Other Titles: Evolution of school mangement in spain: a walk/tour through more than a century of history
Authors: García-Garnica, Marina
Issue Date: 2014
Abstract: Comprender el modelo directivo que prima en la actualidad en España requiere conocer su origen y trayectoria. A continuación se realiza una amplia revisión de las leyes de educación españolas, con el objetivo de analizar la evolución que ha sufrido la dirección en base a la normativa vigente en cada momento, centrándonos en aspectos tales como el modo de elección, los requisitos para acceder al cargo, las funciones que se le asignan, entre otros, teniendo en cuenta que son estos elementos los que determinan el tipo de modelo directivo. A lo largo de esta revisión prevalece un modelo directivo no profesional y centrado en labores de gestión, que se aleja bastante de los rasgos que presenta la dirección en el resto de países de Europa. Este modelo acarrea bastantes problemas y aporta pocos aspectos favorables, siendo cada día más necesario emprender una reforma hacia los cánones europeos.
Understanding the management model that prevails today in Spain requires knowing its origin and its trajectory. We carried out a comprehensive review of Spanish education laws in order to analyse the evolution that school management has undergone according to current regulations through time, focusing on aspects such as the mode of election, the requirements to get the position, the functions assigned to it, among others. These are the elements that determine the type of management model. Throughout this review, a non-professional management model prevails, focused on bureaucratic tasks, which differs from the management features in other European countries. This model, which provokes many problems and provides few positive aspects, must be reformed towards European standards.
Publisher: Universidad de Jaén. Escuela Universitaria de Magisterio "Sagrada Familia"
Keywords: Dirección escolar
Legislación educativa
Modelo directivo
School management
Education legislation
Management model
URI: http://hdl.handle.net/10481/37994
ISSN: 1137-8778
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García-Garnica, M. Evolución de la función directiva en España: recorrido por más de un siglo de historia. Aula de Encuentro, 16 (1): 139-155 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/37994]
Appears in Collections:DDOE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
artículo aula de encuentro.pdf845.77 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada