Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica y Organización Escolar >
DDOE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/37993

Title: ¿Qué Prácticas Eficaces de Liderazgo Desarrollan los Directivos Andaluces en sus Escuelas?
Other Titles: What Successful Practices of Leadership do the Andalusian Management Teams Develop in their Schools?
Authors: García-Garnica, Marina
Caballero Rodríguez, Katia
Issue Date: Nov-2015
Abstract: La investigación que se presenta parte de la evidencia de que existen prácticas de liderazgo pedagógico eficaces, que pueden marcar la diferencia en el funcionamiento y el logro de las escuelas. Su objetivo es conocer cuáles de estas prácticas exitosas son desarrolladas por los directivos de los centros de educación infantil y primaria públicos de España, más concretamente en la comunidad andaluza. Bajo este fin, y enmarcado en una metodología cuantitativa, se ha construido y validado el cuestionario “Prácticas Eficaces del Liderazgo Pedagógico de la Dirección Escolar”, que permite recoger las prácticas de liderazgo educativo que desarrollan los equipos directivos en el contexto estudiado, y conocer la relevancia que le conceden a las mismas. Los resultados hallados en esta investigación son muy amplios y corresponden al conjunto de profesionales de la educación encuestados (directores, jefes de estudio, secretarios y maestros). En este trabajo se presenta una parte de ellos, que hace referencia a las respuestas dadas por el colectivo de directivos escolares, para tres de las categorías que integran el cuestionario: “Gestión estratégica de recursos”, “Colaboración más allá de la escuela”, y “Fijación y evaluación de metas educativas”.
This research arises from the evidence that there are effective pedagogical leadership practices that cause an impact in the school performance and achievement. The aim of this article is to know the successful practices developed by management teams of primary public schools in Spain, more specifically in Andalusia. To achieve this objective, a quantitative methodology has been used. The questionnaire "Effective practices of educational leadership in the school management" has been created and validated to collect information. This instrument has enabled to gather the practices of pedagogical leadership developed by management teams in the studied context, and to know the degree of relevance they give to them. The result findings are very wide and come from the educational professionals surveyed (head teachers, pedagogical heads, secretaries and teachers). In this article the results presented correspond to the management teams´ responses and are related to three categories of the questionnaire: "strategic management of resources", "collaboration beyond the school" and "educational goals setting and evaluation".
Publisher: Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Description: ** Recuperado de: http://www.rinace.net/riee/numeros/vol8-num2/art6.pdf
Keywords: Liderazgo pedagógico
Prácticas exitosas
Dirección escolar
Calidad educativa
Instructional leadership
Successful practices
School management
Educational quality
URI: http://hdl.handle.net/10481/37993
ISSN: 1989-0397
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García-Garnica, M.; Caballero Rodríguez, K. ¿Qué prácticas eficaces de liderazgo desarrollan los directivos andaluces en sus escuelas?. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(2): online (2015). [http://hdl.handle.net/10481/37993]
Appears in Collections:DDOE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Art. tesis.pdf697.14 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada