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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/37429

Title: Enseñar formulación. Unos comentarios a los comentarios
Authors: Fernández-González, Manuel
Issue Date: 2014
Abstract: El presente trabajo analiza un artículo de réplica (Olivares Campillo, 2014) al que publiqué anteriormente sobre la enseñanza inicial de la formulación química (Fernández González, 2913). Destaca la disparidad de enfoques de ambos, pues mientras el original está instalado en la didáctica de las ciencias, el de réplica se centra en lo disciplinar. Este ve entonces como errores lo que, por transposición didáctica, son adaptaciones del saber experto para alumnos de ESO. Se defiende la coherencia de la propuesta hecha para la formulación, que se basa en el modelo histórico de átomo y en el concepto de valencia. Dicha propuesta se presenta como un modelo escolar, sujeto a evolución y cambio, a medida que el alumno avanza en sus etapas curriculares. A falta de referencias al CDC, las críticas se centran en aspectos normativos y disciplinares, que son respondidas en las páginas que siguen, donde se subraya que la formulación es un medio en el aprendizaje de la Química y no un fin en sí misma.
This paper analyzes the comments that were published (Olivares Campiño, 2014) in response to a previous article of mine on the teaching of chemical formulation in the secondary school classroom (Fernández González, 2013). It highlights the disparity between the science teaching approach in my article and the discipline-oriented approach in the comments responding to my article. The author of the response interprets the differences between the two approaches as errors when these differences actually stem from a process of didactic transposition that adapts expert knowledge to the needs of secondary school students. This paper defends the coherence of my proposal for the teaching of chemical formulation, which is based on the historical atomic model and the concept of valence. This proposal is thus a science classroom model, which can change and evolve as the student reaches higher academic levels. Without a single reference to PCK, the response to my article mainly focuses on aspects related to norms and standards as well as to the discipline itself. This paper satisfactorily addresses these criticisms and underlines that formulation is a means of learning Chemistry and should not be conceived as an end in itself.
Publisher: Asociación de Profesores Amigos de la Ciencia
Keywords: Enseñanza
Ciencias
Formulación química
Modelo escolar
Transposición didáctica
Enfoque disciplinar
Teaching
Science
Chemical formulation
Classroom model
Didactic transposition
Discipline-oriented approach
URI: http://hdl.handle.net/10498/16594
http://hdl.handle.net/10481/37429
ISSN: 1697-011X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Fernández-González, M. Enseñar formulación. Unos comentarios a los comentarios. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11(3): 426-435 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/37429]
Appears in Collections:DDCE - Artículos

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