Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica de Ciencias Experimentales >
DDCE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/37421

Title: Del sistema educativo tradicional hacia la formación por competencias: Una mirada a los procesos de enseñanza aprendizaje de las ciencias en la educación secundaria de Mendoza Argentina y San José de Costa Rica
Other Titles: The traditional education system toward competency training: a look at the processes of teaching and learning of science in secondary education of Mendoza Argentina and San Jose, Costa Rica
Authors: Zúñiga Meléndez, Adriana
Leiton de Sulia, Ruth
Naranjo Rodríguez, José Antonio
Issue Date: 2014
Abstract: El estudio presenta una reflexión sobre la formación de competencias científicas en los estudiantes de secundaria de dos países de América Latina, Argentina y Costa Rica. Asimismo valora el grado de pertinencia y acercamiento que tienen los diseños curriculares de Ciencias Naturales implementados en estos países con el logro de competencias científicas para la vida. Para valorar el nivel de desarrollo de las competencias científicas alcanzado por los estudiantes, se disgregó y examinó estas en cada una de sus dimensiones: capacidades, conocimientos, actitudes y contextos.
The study presents a reflection on the formation of scientific competence in the high school students from two countries of Latin America, Argentina and Costa Rica. It also assesses the degree of relevance and rapprochement, which have the curricular designs of Natural Sciences implemented in these countries with the achievement of scientific skills for life. To assess the level of development of scientific competence achieved by the students, was spun off and examined the scientific competence in each of its dimensions: skills, knowledge, attitudes, and contexts.
Publisher: Asociación de Profesores Amigos de la Ciencia
Keywords: Competencias
Educación por competencias
Competencias científicas
Capacidades
Competitions
Education for competitions
Scientific competitions
Capacities
URI: http://hdl.handle.net/10498/15972
http://hdl.handle.net/10481/37421
ISSN: 1697-011X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Zúñiga Meléndez, A.; Leiton, R.; Naranjo Rodríguez, J.A. Del sistema educativo tradicional hacia la formación por competencias: Una mirada a los procesos de enseñanza aprendizaje de las ciencias en la educación secundaria de Mendoza Argentina y San José de Costa Rica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11(2): 145-159 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/37421]
Appears in Collections:DDCE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ZunigaMelendez_CompetenciasFormacion.pdf271.4 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada