Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._19, 2 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/37378

Title: Retos del profesorado universitario: Experiencias profesionales de una docente e investigadora novel en el ámbito de la formación del profesorado
Other Titles: Challenges of teacher educators: Professional experiences of a beginning educator and researcher
Authors: Carrillo Aguilera, Carmen
Issue Date: 2015
Abstract: Este artículo pretende examinar los retos experimentados por una profesora universitaria novel durante sus dos primeros años de ejercicio en una institución española. La investigación narrativa se utilizó para indagar en la formación de su identidad profesional en el contexto universitario y para co-construir, a través de un proceso de reflexión colaborativo, relatos que focalizan en incidentes críticos acaecidos durante su fase introductoria en la universidad. En una fase posterior, dichos incidentes fueron analizados por la propia autora, quien definió tres temas recurrentes: el shock de la praxis experimentado durante su fase inicial al contexto universitario, la adaptación de su enfoque docente al nuevo entorno laboral y la actividad investigadora llevada a cabo y requerida en la universidad. Los resultados revelan la importancia de proporcionar al profesorado universitario novel el apoyo y las herramientas necesarias con las que facilitar su adaptación a la universidad y contribuir a su desarrollo profesional. El artículo finaliza con una reflexión en torno a iniciativas formales e informales que podrían ser llevadas a cabo para sobreponerse a los retos del contexto universitario.
This study seeks to examine the challenges experienced by a beginning teacher educator during her first two years in the profession at a Spanish institution. Narrative inquiry was used to provide insights into the formation of her professional identity at the university context. This methodology was also utilized to co-construct, through a collaborative process of reflection, stories which focus on critical events occurred during her introductory phase at the tertiary level. In a subsequent phase, these incidents were analysed by the author, who defined three recurrent themes: the praxis-shock experienced during her initial phase in the university setting, the adaptation of her teaching approach to the new working context and the research activity carried out and required at the university. The results reveal the importance of providing beginning teacher educators with the support and the tools needed to ease their adaptation to the university context and contribute to their professional development. This article concludes with a reflection about the formal and informal initiatives that might be carried out to deal with the challenges in the university context.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev192COL4;
Keywords: Identidad profesional
Profesorado universitario
Profesorado novel
Profesorado novel
Incidentes críticos
Praxis-shock
Professional identity
Teacher educators
Beginning teachers
Narrative inquiry
Critical events
URI: http://hdl.handle.net/10481/37378
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Carrillo Aguilera, C. Retos del profesorado universitario: Experiencias profesionales de una docente e investigadora novel en el ámbito de la formación del profesorado. Profesorado, 19(2): 303-317 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/37378]
Appears in Collections:Vol._19, 2 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev192COL4.pdf268.79 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada