Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Educación Física y Deportiva >
DEFD - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/37359

Title: Profesorado y padres ante la promoción de la actividad física del centro escolar
Other Titles: Teachers and parents’ point of view about the school as promoter of physical activity
Authors: Martínez-Baena, Alejandro César
Romero Cerezo, Cipriano
Delgado Fernández, Manuel
Issue Date: 2011
Abstract: Reconocida la importancia de la práctica físico-deportiva en la salud de los jóvenes, mediante la presente investigación hemos obtenido la opinión de 53 profesores, 142 padres y 159 madres sobre el papel que puede desempeñar el centro escolar en la promoción y desarrollo de este tipo prácticas. Para tal fin, se ha efectuado un estudio descriptivo de corte transversal, empleando un cuestionario “El centro como agente promotor y movilizador”, con 17 ítems que discriminan adecuadamente y obtienen una consistencia elevada. El análisis descriptivo, inferencial y relacional, nos permite obtener la importancia que se le concede a la disposición de un profesional consciente y capaz de concebir clases de Educación Física motivantes, orientadas hacia cuestiones de salud y generadoras de participación activa para los jóvenes. Igualmente la relevancia de contar con padres y madres concienciados sobre los beneficios de prácticas saludables. Se aprecian algunas diferencias de opinión entre los colectivos estudiados.
Having recognized the importance of physical and sport practice in the health of young people, through the present research we have obtained the opinion of 53 teachers, 142 parents and 159 mothers about the possible role of the school center in promoting and developing this type of practices. To this end, there has been carried out a transversal descriptive study, using a questionnaire "The center as a promoter and active agent", with 17 items which discriminate adequately and obtain a high consistency. The descriptive, inferential and relational analysis, allows us to see the importance attached to the disposition of a conscious professional capable of carrying out motivating Physical Education classes, orientated towards health related questions and provoquing an active participation of young people. Moreover the study highlights the relevance of having parents and mothers aware of the benefits of healthy practices, and detects some differences of opinion among the groups studied.
Publisher: Red IRIS
Keywords: Actividad física
Promoción
Centro escolar
Padres
Madres
Profesores
Physical activity
Promotion
School center
Parents
Mothers
Secondary teacher
URI: http://hdl.handle.net/10481/37359
ISSN: 1577-0354
Citation: Martínez-Baena, A.C.; Romero Cerezo, C.; Delgado Fernández, M. Profesorado y padres ante la promoción de la actividad física del centro escolar. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 11(42): 310-327 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/37359]
Appears in Collections:DEFD - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
MartinezBaena_PadresActividadFisica.pdf189.38 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada