Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 4 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/37208

Title: La creatividad en jóvenes con trastorno de conducta disruptiva
Other Titles: Creativity in youth with disruptive behavior disorders
Authors: García-Ramírez, José Miguel
Issue Date: 2015
Abstract: Las personas jóvenes con trastornos de conductas disruptivas presentan perfiles de creatividad bajos que influyen en sus procesos cognitivos de percibir y entender las relaciones interpersonales en la sociedad. Método: Es un estudio de investigación de carácter exploratorio, en el que participaron 10 jóvenes con trastorno de conducta disruptiva, de los cuales 5 participaron activamente en el Programa Integral de Intervención con Jóvenes en los Centros Penitenciarios. Estos constituyeron el grupo experimental; todos los participantes realizaron la Prueba de Imaginación Creativa (Artola, Barraca, Mosteiro, Ancillo, Poveda y Sánchez, 2012) para comprobar si existían diferencias en sus perfiles de imaginación creativa debidas a la participación en el programa. Resultados: El análisis estadístico mostró que existían diferencias significativas entre los resultados obtenidos de los participantes del grupo experimental respectos a los del grupo control. Conclusiones: El programa integral de intervención con jóvenes en Centros Penitenciarios influye positivamente en los perfiles de la imaginación creativa de las personas jóvenes con trastornos de conducta disruptiva.
Youth with disruptive behavior disorders have low profiles of creativity which influences their cognitive processes of perceiving and understanding interpersonal relationships in society. Method: In this study of exploratory research, which involved 10 men with disruptive behavior disorder, 5 of them participated actively in the Comprehensive Intervention Program for Youth in Correctional Facilities. These 5 participants constituted the experimental group. All of the participants completed the test of Creative Imagination (Artola, Barraca, Mosteiro, Ancillo, Poveda, & Sánchez, 2012) to determine whether there were differences in their creative imagination profiles due to participation in the program. Results: Statistical analysis showed that there were significant differences between the results of participants in the experimental group compared to the control group. Conclusions: Comprehensive Intervention Programs for Youth in Correctional Facilities positively influence the profiles of creative imagination of young people with disruptive behavior disorders.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 29 de julio de 2015 | Revisión: 1 de agosto de 2015 | Aceptación/Publicación: 3 de agosto de 2015
Correspondencia: miguelgr@ugr.es
Series/Report no.: ReiDoCrea;4
Keywords: Conducta disruptiva
Imaginación creativa
Disruptive behavior
Creative imagination
URI: http://hdl.handle.net/10481/37208
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García-Ramírez, J.M. La creatividad en jóvenes con trastorno de conducta disruptiva. Reidocrea, 4: 213-218 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/37208]
Appears in Collections:ReiDocrea, 4 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ReiDoCrea-4-32.pdf204.09 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada