Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen_10 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/37190

Title: El conocimiento especializado del profesor de matemáticas detectado en la resolución del problema de las cuerdas
Other Titles: Mathematics Teacher’s Specialised Knowledge Detected in the Circle Chord Problem Solution
Authors: Escudero-Ávila, Dinazar I.
Carrillo, José
Flores-Medrano, Eric
Climent, Nuria
Contreras, Luis Carlos
Montes, Miguel
Issue Date: 1-Sep-2015
Abstract: En este documento mostramos un análisis sobre el conocimiento que evidencia un profesor de matemáticas de secundaria al resolver el problema de las cuerdas(se colocan n puntos sobre una circunferencia, ¿es posible determinar el número de todas las cuerdas que pueden trazarse?), usando el modelo analítico de conocimiento profesional mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK). Los resultados muestran la potencialidad del modelo como herramienta de análisis para profundizar en la comprensión y caracterización del conocimiento del profesor de matemáticas, en particular del conocimiento de los temas.
In this paper we show an analysis of the knowledge that evidences a secondary teacher to solve the circle chord problem (if there are n points in a circumference, is it possible to determine the number of all the possible cords?) using the analytical model of professional knowledge: mathematics teacher's specialised knowledge (MTSK). The results show the potential of the model as an analytical tool to deep in the comprehension and characterization of the mathematics teacher’s knowledge, especially the knowledge of topics.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;10(1)
Keywords: Conocimiento de los temas
Conocimiento especializado
Profesor de matemáticas
Knowledge of topics
Mathematics teacher
Specialised knowledge
Conocimiento
Matemáticas
Knowledge
Mathematics
Profesores
Teacher
URI: http://hdl.handle.net/10481/37190
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Escudero-Ávila, D. I.; Carrillo, J.; Flores-Medrano, E.; Climent, N.; Contreras, L. C.; Montes, M. El conocimiento especializado del profesor de matemáticas detectado en la resolución del problema de las cuerdas. PNA, 10(1): 53-77 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/37190]
Appears in Collections:Volumen_10

Files in This Item:

File Description SizeFormat
PNA10(1)_Escudero_V5Conocimiento.pdf4.54 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada